Saturday, May 5, 2007

تابع ال ج 2 من "الشات و آخره"....حـب الشات = صبـــــــــــاح الاشتغالات


زى ما قلت فى الجزء الأول من البوست.. ان حب وارتباط الشات ده هو أخطر ما فى الشات
.طبعا قبل ما ابدأ كلام فى الموضوع ده احب اقول انى هطبق القاعدة البرلمانية الشهيرة اللى بتقول

النائب تحت قبة البرلمان يمثل الأمة كلها

وقياسا عليها بقول انى تحت قبة هذا البلوج امثل البلوجرية كلهم دون تمييز بين ولاد و بنات ...

يعنى ان شاء الله هكون حيادية وانا بتكلم فى الموضوع ده


فى البداية احب اقول ان طبعا العلاقات الانسانية معقدة وصعب ان حد يحطلها قواعد ..يعنى ماينفعش اقول ان لو توافرت ظروف معينة بيحصل حب او كره بين الناس ...لان دى حاجة معايرها وضوابطها فى ايد اللى خلقنا وحده(سبحانه وتعالى)

يعنى مثلا لما انا اجى اقول ان حب الشات صباح الاشتغالات ..اكيد فى ناس هتقوم عليا وتقولى لا الحب موجود فى كل مكان وزمان وانه مش بيعرف بالمسافات و الشويتين اللى بنسمعهم فى الافلام والمسلسلات اللى كلت دماغنا ..طبعا مش قصدى انهم غلط وانا صح وانى خلاص ادركت الحقيقة المطلقة

لكن لما نيجى نطبق ده على الواقع

.هنلافى ان مفيش حاجة اسمها حب بجد من النت


.يعنى انا لما بقول كده لأى حد.. بيقولى لا فيه.. ويقولى انا اعرف ناس كتير حبوا بعض من الشات و اتجوزوا

(لكن انا شخصيا عمرى ما شفت قصة نت كملت للآخر)


يا ريت يا جماعة لو حد شاف (بعينه) تجربة نت كملت يقولى


وحتى لو افترضنا (جدلا) ان فى اتنين حبوا بعض بجد (جدلا) والولد راح طلبها من اهلها (جدلا بردو)...

اولا هيكون ايه رد فعل الاهل ؟

ثانيا لما ان شاء الله يتجوزوا ويخلفوا الراجل هيقول ايه لولاده

!!!انا عرفت ماما من الشات


طبعا كل ده بافتراض حسن نية الطرفين

ولو انى مش بالعة اوى ان اتنين يحبوا بعض من غير مايشوفوا بعض ويحسوا ببعض ..وبلاش بقى الحوار بتاع توافق ارواح وبتاع احنا مش بنحضر عفاريت هنا ..ده ارتباط.. يعنى قبول الشخص بكل تفاصيله بشكله ...بطريقة كلامه...ردود افعاله..تعبيرات وشه...مش مجرد سطور


نيجى بقى لموضوع الاشتغالات

ما اكتر الاشتغالات على النت ...سواء من ولاد او بنات ..وطبعا مش موضوع انى متحيزة للبنات اكتر.. لكن اكيد لا يخفى عليكم ان الولاد هما المتفوقين اكتر فى المجال ده ..بحكم انهم الاكتر عددا فى الشات وكمان الولد بيكون عنده المقدرة انه يحب مية مرة او بمعنى ادق يشتغل اكتر من واحدة من غير ما الموضوع يأثر فيه اوى.. واديه بيتسلى.. هو حد وراه حاجة.....بس ده ده مايمنعش ان فى بنات لعنةةةةةةةة تشتغل 50 موقع شات بحالهم من غير ما يطرفلها جفن


طب نبدا الاول باشتغال البنات للولاد


كان فى كلام لذيذ اوى كان كاتبه ولد عن بنات الشات فى منتدى ..وكان مقسم بنات الشات كذا نوع ...وكان من ضمن تقسيماته

نوع اسمه اوحى

:هحاول افتكر نص كلامه (والكلام على لسانه)

البت تكون بتكلمك وبتكلم اخوك وأبوك و بتكلم عيلتك كلها... وتقولك ده انا ماليش غيرك... انا بدخل النت عشانك ده انت اوحى اوحى اوحى ..اللهى تطلع اوحك يا رب

بصراحة الولد ماغلطش وفعلا فى بنات بتعمل كده وبالنسبالها الموضوع تغيير روتين وكسر ملل...ولما تحب تقلب صاحبنا.. يا اما تحور عليه وتقوله انا جالى عريس ..أهلى عايزين يجوزونى غصب عنى ...انا هموت من غيرك انى راحلة...بلاش تعلق نفسك بيا انا انسانة تعيسة.. الوداع يا اجمل حب ضاع

بس ده مايمنعش ان ساعات بتكون البنت مضغوطة فعلا وبتكون مظلومة

...يا اما ترزع صاحبنا بلوك غلس او ديليت رخم من ليستة حياتها كلها..


نيجى بقى لاشتغالات الولاد للبنات (ومع الاسف دى اللى بتكون الاكتر خطورة)

كل ولد لازم يألف قصة حب فاشلة مر بيها سابت فى نفسيته جرح عميق صعب ان يندمل... وانه معذب فى الأرض وشايف الحياة سودة....اوبا ..آآآن آآآن أأأأأأأاااان ...اتكلم مع الزبونة(البنت اللى بيشتغلها)...ويحكلها عن تجربته الصعبة ...والبنت تحس انه حساس خالص خالص وأنه مش حمل جرح تانى...وبعيدن يبدا يحسسها ان حياته اتغيرت من ساعة ما عرفها...وان شمس حياته اشرقت من جديد وان البسمة رجعت على وشه

ويحسسها انه بيخاف عليها و بيغير.. ويقولها ماتلكميش حد.. ما تدخليش شات ويعمل نفسه ابو العيال وطبعا البت بتبقى هابلة وعايشة الدور
(وماتعرفش ان تحكمه ده، مش حب فيها .. ده حب تملك مش اكتر وكمان عشان يعيشها الدور)
وفى الآخر يديها استمارة 6 ...ياما يقولها انا حاسس انى ماستهلكيش والكلام المألوف ده لما حد يكون عايز ينطر حد ...او يكون بجح ويقولها انا مش بحترمك ازاى اثق انك مش هتعرفى حد تانى غيرى وانتى ازاى تصدقى واحد لا شوفتيه ولا تعرفيه مش جايز اكون انا انسان وحش..وياريت الموضوع موضوع كسر قلب وخداع فى المشاعر وبس..الموضوع ممكن يمتد بعد كده بتهديد فى السمعة ويعملها مشاكل كتيرة فى حياتها

والله انا لسه قارية تحقيق فى الموضوع ده .. ان مرة واحد اخد صور واحدة كان مرتبط بيها من الشات وهددها بيها وهى ما ستجبتش للتهديدات ديه ..واتجوزت حد تانى وبعد كام سنة الولد ده راح ورا صورها لجوزها

وطبعا النهاية معروفة

وطبعا كتير من البنات مايعرفوش ان الدنيا اتقدمت وان ممكن صورتها تتاخد من غير ما تحس...او ان فى برنامج بيفتح الكاميرا من غير ما تشغلها وبلاوى تانية كتير

فى ناس هتقولى ...بس ده مايمنعش ان فى ناس كويسة ومش كل الناس وحشة على الشات

هسالهم سؤال ايش ضمنكوا ...ايه المعيار اللى على اساسه هتحكموا بيه على ناس كل اللى انتو متاكدين من بيانتهم النيك نيم بتاعهم

انا عارفة ان كلامى مش هيقدم ولا هياخر....وان حتى لو فى حد مرتبط بحد على النت وقرا كلامى ده ..هيدخل كلامى من ناحية ويطلعه من الناحية التانية...طبعا انا اتمنى ان كل الناس اللى بتحب بعضها تتجوز وتعيش حياة سعيدة ...بس انا كل اللى بترجاه منهم ان فى حالة(بعد الشر) فشل الموضوع للاسباب اللى انا قلتها دى يجى هنا ويقولى

والى كل المشتغلون(اللى بيشتغلوا الناس يعنى) اتقوا الله بقى..كما تدين تدان...ولو كنتو عندكو فراغ اوى كده

(زى ما احنا كلنا عندنا فراغ قاتل)

اعملوا اى حاجة تانية غير اشتغال الناس


30 comments:

N@DL.. said...

يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم
انا بس بهنيكي على البوست الجديد دلوقت يانيرمو
انا هسيب الاخوة النواب تحت قبة سيد قراره بلوجر توهان يعبرو عن افكارهم ويقولو رأيهم علشان انا عندي افكار وكلام كتير ومش عايز يظهر تكرار في الكلام فهستنى شوية وفي الاخر انقي اللي مش اتقال واقوله والا كدا هنضيع وقت رئيسة مجلس بلوجر سيد قراره
يالا يا بلوجرية ,,, شدو حيلكو شوية
يتبع...

Anonymous said...

هاللو نرمين
انا معاكي في الكلام اللي بتقوليه حب النت ده كلام فارغ و اشتغالات و انا جربت بنفسي مفيش علاقه بتعمر صدقيني اكيد فيه ناس حتقوم علينا و تقولك ده كلام فارغ فيه حب و جواز بيحصل عن طرق النت
مش عارفه بس من تجاربي الفاشله كلها اؤكد انه كله اشتغالات و كلام هجص و تضييع وقت
فيه بس واحده زميله اختي في الشغل اتعرفت علي واحد و اتجوزته من علي النت كانوا هم الاتنين عايشين في نفس المكان
ممكن يحصل بس ماكنش حب لانها مش بتحبه جواز و خلاص
لكن وفي لما تكون قصه من مليون قصه ناجحه صعب نعمم التجربه صح؟انا مع الصداقات علي النت مش ضدها بس حب و علاقات تنشئ عن طريق النت غريبه شويه و مش بالعاها
و علي فكره انا من كام يوم كتبت بوست علي نفس الموضوع عندي في مدونتي ياريت تقريه و تقوليلي رأيك
بحييكي علي مدونتك انا او بوست قريته اللي بعلق عليه ده و اكيد لو تسمحيلي يعني حزور مدونتك بانتظام
بتمنالك التوفيق و تقبلي تحياتي عزيزتي

Anonymous said...

معلش نسيت اضيف قصه ليها علاقه بموضوعك
كنت قريت في جريده من فتره او مجله مش فاكره تحقيق عن موضوع التشات علي النت
كان عن بنت اردنيه كانت بتتكلم مع شاب عن طريق النت
المهم كل واحد فيهم كان بيقول مواصفاته في فتي و فتاه احلامه
و طبعا زي مانتي فاهمه اعجبوا ببعض عن طريق النت و حبوا بعض و الكلام الي انتي عارفاه كل واحد فيهم كان بيتكم عن شخصيته بطريقه بعيده كل لبعد عن الحقيقه
المهم ايه في الاخر؟البنت طلعت اخت الواد شوفتي المصيبه
لأ و ايه قبل مايعرفوا كانوا خلاص اتفقوا يتقابلوا عشان يرتبوا يتجوزوا و الحركات دي
النت مليان كدب عشان كده بقول احن نخاليه بس صداقات و يكون فيه حدود و مانتعداهاش لاننا مانعرفش شخصيه اللي بيتكلم معانا الا من اللي بيديهولنا و ممكن يكون صح و اغلبيته بيكون كدب
بس كده
تحياتي ليكي

N@DL.. said...

دير مس اجندة حمرا
فزتي معانا بجايزة اول صوت ضد حب النت هبقى اجيلك بلوجرك اسلمك الجايزة
بالنسبة لتجاربك الفاشلة ياستي قضيها ياما دقت عالراس طبول وربك يسهلها كدا وتعزميني على فرحك بس متنسيش تعزمي نيرمو واهو ابقى ضربت عصفورين بحجر واحد :ي
يتبع....

SomeOne said...

مكنتش ناوي اقرا الكلام دا كله
بس مجرد ما بدأت لقتني وصلت لاخر البوست

انتي فعلا بتحكي عن واقع

:)

Anonymous said...

n@dl
مرسي علي الجايزه ياريت تبقي تيجي البلوج بتاعي و تسلمهاني ماشي مش عايزين تطنيش
بالتسبه للجواز
معتقدش اني حتجوز
لما تيجي البلوج حتفهم ليه
ماعلينا اقضيها يعني
انا خلاص علي فكره موضوع التشات عندي بقه محدد لاصحابي خلاص استويت من الكلام مع ناس علي النت بتهجص و تلون
تحياتي ليك

safa7_karmooz said...

المشكلة اننا بناخد اللى حصلنا وبنطبق عليه نظريات ..وبننسى ان لكل قاعده شواذ...ومحدش عارف اذا كان احنا الشواذ ولا هما الشواذ ...

طب معنى حب النت بالنسبالك...اللى هوا قالها بحبك اول مرة عالنت...ولا قابلوا بعض من خلال النت ...واتعرفوا عالواقع وطلبها واتجوزوا وكملوا حياتهم؟؟؟؟

NeRmeeN said...

ندل

ربنا يجبر بخاطرك زى ما انت جابر بخطرى كده على طول انت اول واحد عبرتنى هههه

انا عايزاك تسبق وتقول رايك فى الموضوع..ليه تستنى كل الناس ؟؟


اجندا حمرا

بصى يا اجندا ....طبعا اهلا بيكى ..على فكرة انا قبل كده شوفت كومنت ليكى فى بلوج تانى وبصراحة حسيت بشوية حيرة منه (انه طالع من بنت يعنى) والفضول هو اللى خلانى ادخل البلوج بتاعك ..واتاكدت من اللى كنت عايزة اتاكد منه...وبصراحة لما قريت بوست كنتى كتباه وشفت كام صورة انتى كنتى حطاهم بصراحة حسيت باشمئزاز اوى ...غصب عنى ...
انا مؤمنة ان كل واحد حر فى البلوج بتاعه ...وانه من حق كل واحد ان يعبر عن افكاره زى ما هو عايز..وانا مش بحب ادخل بلوجات الناس و اهاجم صحابها..لو مدونة عجبتنى بدخل اعلق فيها..ولو مدونة بتختلف عنى كتير مش بدخلها او على الاقل مش بسيب كومنتس فيها

طبعا انا ماتعودتش انى اصد حد يجى هنا..واهلا بيكى هنا فى اى وقت...بس بعتذرلك مش هقدر اكون زائرة للبلوج بتاعك

تحياتى


شادى فايد

هههههههههه ليه بس ماكنتش ناوى ...يلا ما علينا حصل خير واديك ادبست فيه وقريته
تحياتى يا شادى


سفاح كرموز

انا فى اول البوست قلت ان العلاقات الانسانية معقدة وماحدش يقدر يحطلها ثوابت وان معيرها فى ايد ربنا ..وكنت بتكلم فى الموضوع من خلال وجهة نظرى وقلت ان رايى مش لازم يكون صح وراى الناس مش لازم يكون غلط

الحب اللى انا كنت اقصده يا سفاح اللى فى النت بس...لان اكيد ممكن ناس يتعرفوا على بعض عادى ويقابلوا بعض ويحبوا بعض(ولو انى مش بشجع الموضوع ده)

بس فى نفس الوقت ..مجمل كلامى فى البوست ده والبوست اللى فات ان مفيش معيار معين تقدر تحكم بيه على نوعية الناس اللى انت بتعرفها على النت
وخاصة لو بنت هتقابل ولد ..حتى لو لمجرد الصداقة او لاى حاجة تانية غير الحب والارتباط
يعنى مثلا انا واحدة كنت اعرفها من الشات فى سنة اولى..كان عندها مشكلة انها مش عارفة هى دخلت قسم ايه فى اول السنة الدراسية..فكان فى واحد من الشات ليه معارف كتير فى الكلية..ولما عرف موضعها قالها انه هينزل الكلية ويشوفلها الموضوع...بتقولى انسان زفتتتتت...ريحة الخمرة كانت طالعة منه اصلا ...وقعد يستظرف وفى الآخر ولا عمل اى حاجة...
اهلا بيك يا سفاح فى تانى مشاركة ليك...وكويس ان اثرت النقطة دى لانى نسيت اوضحها فى البوست

تحياتى

Anonymous said...

بتعجبني جدا هذه البوستات الخفيفه

Anonymous said...

ازيك يا نرمو دى اول مرة اكتبلك فيها واباركلك بالمرة فيها على البلوجر ده ........
انا مش هقولك رأيى فى حب الشات وصباح الاشتغالات لان فى رأيى زى ما قولتى ان حكايه الحب دى بتختلف من شخص لتانى يعنى فى ناس ممكن تمشى الحكايه دى معاهم وممكن لا بس انا اللى لفت نظرى فى حكايه حب الشات دى ان هل الناس وصلت بيهم الحاله من الانعزال انهم يلجئوا لحب الشات دا يعنى الواحد من دول ممكن يكون ليه قرايب مش يعرفهم فمن انعزاله يسيب كل دول ويجرى ورا حب الشات دا من انعزاله

واخيرا مبروك تاني وتالت ورابع وخامس واللي يعادينا يضرب نار

About Me said...

انا معاكي في الموضوع ده....الشات تلات تربعه اشتغالات وخيال وااااااااااااسع

t3ban said...

مفيش حب لا علي النت ولا غير النت
كله أشتغلات
الحب حاجة كدة ممكن تسميها اسبرينة محددة المفعول لفترة وبعد كدة بتروح و يرجع الصداع تاني

N@DL.. said...

طب بصو بقى ياجدعان
انا هتكلم بالنيابة عن كل حزب يعني اعتبروني مستقل
بالنسبة لامكانية وجود الحب عالشات ! ايه هو الشات ؟ مش وسيلة زيه زي التليفون زي اي وسيلة اتصالات ؟ طب ما في حب تليفون حب من اول نظرة حب بدون تبادل كلمة واحدة ! ممكن نعترف بالحب عالشات لو اترجم لواقع ومع كشف استعداد الولد للأرتباط
بالنسبة للحب كنوع من الاشتغالات اللي في الشات :-
النوع دا بيبقى في معظم الاحيان ماشي بنظام " دعني اخدعك , دعني انخدع " يعني بتبقى علاقة داخلينها اتنين وعارفين ان احتمالية صحة الحب دا وانه يكمل ويترجم لنهاية سعيدة بتبقى احتمالية ضعيفة جدا لا تتجاوز1% ودا رقم تقديري من عندي لاني بقالي سنين عالشات مشفتش بعيني علاقة وصلت للخطوبة
وهختم كلامي بجملة واحدة
"اللي يقول بحبك بلسانه قبل ما تنطقها عنيه ويصرخ بيها قلبه يبقى مش بيحب"
يتبع...

NeRmeeN said...

مصرى
اهلا بيك تانى مشاركة يا مصرى...وان شاء الله اكتب بوستات جادة كمان تعجبك زى الخفاف...
تحياتى

امنيييييية
يا نهار ابيض..كام طلقة كده فى الهوا احتفالا بيكى...بس معلش ملكيش بيبسى زى اللى اتوزع فى الاحتفال انتى جيتى متاخرة اوى

انا زى ما قلت ماشفتش قصة نت كملت للاخر...لو انتى شوفتى ابقى قوليلى

وبالنسبة للى بيسيب الواقع ويهرب للنت ويعيش فيه..يا اما بيكون بيعانى من واقع مؤلم..يا عنده فراغ قاتل عايش فيه
تحياتى ليكى ومستنياكى تيجى تانى


ميدو مجدى

اهلا بيك يا ميدو فى بلوحى المتواضع...الحمد لله ادينى كسبنا صوت تانى ضد حب الشات

تحياتى

تعبان

تصدق يا تعبان ...كلامك بالظبط هو وجهة نظرى...بس ماحبتش اقول كده عشان ماحدش يقعد يقولى لا الحب موجود والحب الخالد وبتاع...فعلا الموضوع كله مؤقت بيختلف بقى من ناس لتانية...يعنى الموضوع موضوع مدة محددة طولت او قصرت كده كده هتخلص

تحياتى ليك ...وبلاش تقطع الزيارات

ندل

ايه يا ندل الرومانسية دى كلها...لو ماقالهاش بعيته وصرخ بيها... وجامدة اوى الحتة بتاعة دعنى اخدعك دعنى انخدع ...والله بجد اللى مألفها واحد تمام وفعلا تنطبق تماما على اللى بيجرى ورا حب الشات...بس على فكرة يا ندل مش دايما الطرفين بيكونوا فاهمين من الاول ان الموضوع بايظ...فى ناس فعلا بتبقى عايشة الدور

مستنية بقية رأيك

N@DL.. said...

ما النوع اللي بيبقى عايش الدور فعلا هو النوع التالت بقى اللي ماشي يحب على نفسه
اللي بيحب بكل كيانه
هو دا اللي بيصدق اي حاجة يقولهاله الطرف التاني ويكدب كل حاجة حتى اللي بيشوفها بعنيه
ومفيش حد بياخد على قفاه اكتر من اللي بيحب بكل كيانه دا
يتبع...

كلام لوجيك said...

بصراحة بوست فوق الممتاز
هايلة هايلة ماشاء الله عليكى

كل الكلام اللى انتى قولتيه تمام
تحليلك النفسى لكل العينات اللى ذكرتيها واساليبهم وطرق خداعهم ومداخلهم الى الهدف المنشود والضحية المسكينة سواء ولد او بنت
مظبوط وحقيقي
وفعلا هو ده التسلسل الطبيعى لتطور العلاقة واتخاذها لمنحنى الحب السريع

احييكى على مجهودك وموضوعك المتكامل
خالص تحياتى

NeRmeeN said...

ندل

ايه يا ندل ..روحت فييين...مستنيية بقية رايك



كلام لوجيك

يا نهار ابيض انا كل ده !!!!
ميرسى على كلامك ..وبمنتهى التواضع بقولك
دى اقل حاجة عندى هههه
اهلا بيك يا لوجيك واتمنى ماتقطعش الزيارات

N@DL.. said...

يابنتي ابقي اصبري بقية الصفحة تحمل :ي:ي
انا قلت رأيي في اللي بيعيشو الدور في قفا الرد بتاعك على طول
على فكرة
في نوعية بنات بيبقى ملهاش في الاشتغالات بس بتلاقي واحد وراها في كل حتى نظام اشتغليني والنبي !!
يتبع...

NeRmeeN said...

ههههههههه قفا الرد بتاعى

يا عم مانا قريت الكومنت بتاعك اللى فى قفا الرد بتاعى ..ونمت عليه كتير..وبصراحة كده انت بركة ...لما بتكتب كومنت بلاقى الناس جت وراك هههههههه
وبعدين يا ندل الموضوع قرب يحمض وانت لسه ماقولتش رأيك.مش طريقة شغل دى ابدا هههههه

Amany Y. El-Saeed said...

بداية كده أسلوبك زي العسل...و كلامك واقعي جدا...بس في حتة من البوست لما بتقوللي الراجل هايقول لولاده إيه...عرفت مامتكم من الشات...حسستيني إنه مكان مشبوه مع إنه مش كده
بصي يا ستي...ممكن جدا حد يحب حد من كلامه...لكن السؤال...هل الكلام ده حقيقي؟ و كده أبقى مختلفتش معاكي
ممكن يكون الشات مكان تعارف آه يوصل بعد كده لحب...لكن عليه هو بس ممكن جدا تكون قصة الحب دي و همية

safa7_karmooz said...

عفونز على توضيح النقطة الغائبة ....

-------------------

تعبان انا لا اتفق معاك بالمرة ...لسبب انك اصلا فى حياتك ليل ونهار بتقابل الحب بانواعه المختلفه الموجودة فى الدنيا ...

كراكيب عادل said...

انا عجبي حاجة في ردك علي التعليقات

مش هينفع اقولك عليها بس بصراحة انتي بنت جدعة

بالنسبة للشات معروفة اخرتة

هو ايميلك اية علشان نتشاتت

ههههههههههههههههههه

موضوع حلو وواقع جديد

NeRmeeN said...

امانى

اهلااا بيكى يا (مونى) تانى مشاركة ليكى ...
اولا:
ميرسى على كلامك ده من ذوقك
ثانيا:
بالنسبة لموضوع الشات مكان مشبوه...احنا لسه عايشين فى مجتمع فكرة الارتباط عن طريق الشات مش منتشرة اوى (طبعا مش قصدى نظرة الشباب ليها)يعنى اعتقد ان الام تقبل ان بنتها تكون مرتبطة بحد عرفته من الجامعة -شغل-فرح اى حاجة تانية غير التشات...انا بصراحة مش عارفة اكون راى فى الموضوع ده بالذات...لكن اعتقد ان لما البنت تروح تقابل حد عرفته من الشات بيبقى الموضوع فيه نسبة ريسك شوية...حتى لو ماكانوش لسه مرتبطين..لانها مش بتكون عارفة حقيقة الشخص اللى هى اتكلمت معاه من غير ما تشوفه..الواقع سواء كان كويس او وحش بيكون مختلف كتير...عشان كده الموضوع مش مقبول اجتماعيا...

تحياتى ليكى
_________________________________

سفاح كرموز

اى خدعة يا فندم

_________________________________

كراكيب عادل

انت بتحاول تثير فضولى يعنى هههه...بس اعتقد انى خمنت انت تقصد ردى على انهى كومنت...ميرسى على كلامك

تحياتى

N@DL.. said...

هو انا هستنى البوست الجديد كتير ؟ هتقولي امتحانات ومذاكرة هزعل منك !
شرف المادة زي عود الكبريت ميولعش غير ليلة الامتحان
طب ما تظبطي حاجة بمناسبة الامتحانات :ي:ي
ماهي بردو حاجة قرف من اللي بنشوفه

Amany Y. El-Saeed said...

تمام يا فندم

Ahmed taher said...

الله دنتي دمك خفيف جدا كمان
واعتقد ان رايي هو استكمال لريي السابق وانت عارفاه بتاع نفس الموضوع ع
بس فعلا كل اللي اقدر اقوله ان دمك خفيف وطريقة سردك للموضوع لذيذة جدا
تحياتي دائما واسف عل التاخير

šσяšαяαα said...

السلاااااام عليكم

فكرتينى والله ببوست كان من أوائل تخاريفى.. عن الشاتشته برضو
ممكن انزله تانى لانه محدش كان لسا بيزور بلاعتى

ودا الرابط لو تحبى تشوفيه

http://takhareef-sorsaraa.blogspot.com/2006/11/blog-post_9906.html

وتحياتى ليكى
بجد بتفكرينى ايام شبابى:)))

عمرو غريب said...

بالفعل هو دة الواقع

Ehab said...

يعني انتي كاتبالي كومنت حلو وجيت مدونتك لقيتها لذيذه ودمها خفيف والوانها عسل والمواضيع حلوه واسلوبك سكر وبعدين هوب تقومي رازعنا المقلب ده ايه اللي يدخلك في اشتغالات النت يعني احنا ناكل عيش ازاي دلوقتي لما انتي رايحه تنبهيهم ده انتي شويه شويه كنتي هاتكشفيلهم الأسطوانات اللي بنقولها عن الجرح والقصه اللي مش هاقدر احكيهالك عشان بتجرحني قوي ونظام السكوت 5 دقائق كده قال يعني بعيط من التأثر واللعب الكبير كله وطلب التليفون الشخصي وممكن تكلميني انتي لو مش واثقه فيه واللعب الجامد ده انتي عايزه تخربيها ليه بس هو انتي مالكيش اخوات فاضيه زينا وعايزين يعيشوا حياتهم وبعدين فيها ايه لما اقولها اني بعشق طريقتها في الكتابه هو انا كنت شوفتلها ايد ولا رجل ولا حتى مناخير عشان اقولها انها عجبتني اهو كله على النت وكلام وخلاص روحي يا شيخه منك لله
***************
وده كان رد احد مستمعي قناة القلب وما يعشق مع مذيعكم المحبوب عماشه فقير
__________________________
ههههههههههههههههه
تحياتي على البوست الجامد ده ونورتيني في المدونه بس بيني وبينك كده انتي جبتي البلاوي دي منين انتي مراقبانا ولا ايه
سلاااااااااااااااااااااااام

Anonymous said...

بجد الموضوع تحفه مش عارفه اقول ايه بس انا بشيت مع واحد وفعلا دا الي بيحصل بس مش عرفاه من الشات هو جاب ميلي بس مش عارفه منين انا فعلا كنت حاسه ان هو بيتكلم بصدق جدا بس لما قريت الموضوع دلوقتى اكتشفت ان دي اسطوانه متشكره جدا دا انا هعمل فيه عمايل يشتغلنى انا يالهوييييييييييييييييي يعنى مفيش فعلا امل خالص ان يكون حد بيقول كده بصدق ههههههههههههههههه زعلتينى جدا بس الحمد لله انى قريت الموضوع ده دلوقتى قبل ما ادخل فى حاجه تانيه احنا دلوقتى اصدقاء بس هو كان بيلمح بالكلام الي بتقولي عليه ده شكرا تانى مره