Thursday, January 24, 2008

كلام وعجبنى


فى العدد الاسبوعى بتاع الدستور...فى شعر عجبنى اوى
ل على سلامة
كان بيتكلم ان ساعات الحاجات اللى واحد بيتمنى انها تجيله و يحققها...وبيكون مستنيها بفارغ الصبر لحد ما تجيله...بس بتكون جاية متأخرة اوى...وتكون خلاص مش هتفيده
طبعا لو علمتم الغيب لرضيتم بالواقع
بس عموما انا حبيت اجبلكوا المقاطع اللى عجبتنى



الشعر بعنوان تقاسيم ع العود

لما كنت شاعر...

كان كل الغونا حزين..

ولما بقيت عصفور..

كيترو الصيادين..

ماعرفش انا ابقى مين..

طب اعمل ايه..

ايه ايه..

*****

لما كنت حلو ..

ماكنش عندى كاميرا..

وقلت قشطة يا أبيض..

حبيبتى واحدة سمرة..

طب أعمل ايه..

ايه ايه..

*****

لما كنت أسد..

ماكنش فيه غابة..

ولما بقيت مفترى..

مبقاش فيه غلابة..

وعلى ما اكتشفت النبلة..

كانوا اخترعوا الدبابة..

طب أعمل ايه..

ايه ايه..

*****

لما كنت قط..

ماكنش فيه فيران..

ولما كنت حرامى..

كان كل البلد جدعان..

وعلى ما أفتكرت انى مصرى..

كان بقى اللى كان..

وأنا اعمل ايه

*******************

صحيح يا جماعة بمناسبة معرض الكتاب

يا ريت كل واحد يعلق يرشحلى اسامى روايات كويسة ممكن اشتريها...بليز ساعدونى فى الموضوع ده..مش عايزة اشترى روايات و تطلع مقلب

عايزة كده روايات جامدةةةة

وبردو ابقوا قولوا على اسامى كتب كويسة الثقافة حلوة برده...بس الاولوية للروايات
وابعدولى بقى عن الحاجات المشهورة زى السميائى وثلاثية غرناطة و شكلها باظت والحاجات دى خلاص قرتهم...بس يا ريت تقولوا حاجات فى نفس قوتهم

18 comments:

Unknown said...

نوني
اول كوومنت ياندلة علي الله يجيب نتيجة
كان زمان سياتك بس اللي بتنفعيني
دلوقتي بتحايل عليك
ماشي ياستي
الكلام عجبني انا كمان
بس اية الامارة اللي انت فيها دي
قال عايزة اسامي
بسس ابعدو عن الاسامي دي علشان قرتها بس ياريت في قوتها
اية دة
ههههه
انا عن نفسي معرفش ولا اسم
اول حد يفيدك اهو
ههه
يلا سلام يامثقف انت

mohamed said...

طيب متقترحيش انتي كنتب علينا ؟؟

الحاجات الي ناوي اجبها كلها متعلقه بالشغل ..بس يارب الفلوس تقضي

قولنا يا نرمين ي ايه اللي تنصحينا بيها

Layla said...

علي سلامة شعره حلو اوي..بسيط وفي نفس الوقت فيه احاسيس عميقة

بالنسبة للكتب ففي على مدونتي ترشيحات لبعض الكتب والروايات اللي هشتريها السنة دي زي تغريدة البجعة

وفي برضه كتب الكترونية حلوة..ولو كتاب شكلها باظت عجبك فاكيد هيعجبك كتاب كابتن مصر

تحياتي لكي :)

Anonymous said...

اية دة ؟
أنا أرجع ألاقيكي رازعة بوستين
و بعدين أخيراً قرأتي الكيميائي؟ ها إية رأيك؟
الروايات اللي أنصحك بيهافي طبعاً لباولو كويلو بقية مجموعته من الروايات اللي بتغير روحك من جوا زي حاج كومبوستيلا و 11 دقيقة و ساحرة بورتوبيللو ، ممكن كمان في ل دان براون روايتين اللي هما شيفرة دافنشي(الرواية) اللي هيا قد الفيلم خمس مرات و كمان الحصن الرقمي
كمان اتنين لسة قرأتهم من شوية اللي هما 1984 ل جورج أورويل و 1985 و البرتقالة الآلية ل أنتوني بيرجس
غير كده في المكتبة العربية فيها كم هائل من الكتب الإلكترونية لو بتحبي تقرأي من الكمبيوتر بس أنا شخصياً ما بأحبش كدة لأني بنضارة
عموماً دا الرابط:

http://abooks.tipsclub.com
و عشان ما أنساش كلمة فك الضغط هيا
tipsclub
غابرييل غارسيا ماركيز رواياته حلوة بس لازم الواحد يكون صبور و هوا بيقرأها عشان ميقومش يرمي الكتاب و يشتم المؤلف لأنه عن نفسي بأشوفه ممل بشكل فظيع و ينطبق الكلام على الحرب و السلام لتولستوي لأنه بيحكي عن عالم غريب عن عالمنا فلازم تتقبله بكل الإختلافات الغريبة اللي فيه قبل ما تقرأ

تجربة قرائتي لدستويفسكي أثمر عنها حب لرواياته بشكل مطلق و منها الجريمة و العقاب مثلاً اللي بتلعب على وتر الأعصاب و النفسية البشرية

دلوقتي بقى التجربة الأكبر اللي ممكن تعمليها و هيا مقامات بديع الزمان الهمذاني اللي قرأتها ف رمضان من خمس سنين و بقت عادة عندي أقرأها كل رمضان بالإضافة إلى كتاب الأغاني للأصفهاني اللي بيعتبروه تأريخ كويس لمرحلة في حياة الدولة الإسلامية لكن رغم المتعة اللي بتلاقيها فيه فهوا تحسي إن فيه تحريف جامد و حاجات مش هيتقبلها عقلك و لكنه بالنسبة للفن فهو يعتبر تأريخ كويس جداً

محمود السعدني كاتب ساخر كويس لو بتحبي تقرأي النوع دا من الأدب اللي هوا أدب الرحلات و في كمان كتابين لأنيس منصور عن ارحلات زي 200 يوم حول العالم و شخصيات في حياتي

آخر حاجة عايز أنصحك بيها هيا روايات جرجي زيدان و زي ما تقولي هيا عبارة عن اعادة بناء لتاريخ المسلمين في قالب درامي، قد يكون فيها بعض التحريف و الله أعلم لكن مين قال إن الحقيقة معروفة؟

تحياتي بقى و انشالله تكوني عملتي كويس ف الإمتحانات:)

mohand said...

السلام عليكم


القصيدة عجبتني


تسلم ايدك علي النقل

تحياتي

ولــــــــــو said...

اولا حمد الله على السلامه بعد طول غياب وثانيا انا اسف على التأخير انا كمان
احب احييكي على اختيارك الجامد جدا علي سلامة شاعر فظيع انا بجد بأعجب بأشعاره جدا
موضوع الروايات دي انا مش ليا فيه اوي بس ممكن أسأل لو الموضوع حيوي
طلب اخير بلاش الغيبه تطول بعد كده
تحياتي

Soooo said...

في كتاب عباره عن مجموعة قصصيه ومواقف كوميديه عاملاه دار الشروق
باسم عايزه اتجوز
تأليف المدونه الجميله قوي قوي .. دكتوره غاده عبد العال واللي عامله مدونه بنفس الاسم ده
بس مزوده جرعة الكوميديا في الكتاب شويه


سلاموووووووووووووز

Rain_Drops said...

هو الشعر حلو بس أنا مافهمتش الجزء بتاع الكاميرا دي ، ممكن تفهميهالي بشرح مبسط و مصحوب بصور كرتونية للتوضيح لو ماكانش فيه غلاسة يعني ؟
;)

حدوته مصرية said...

على سلامة شاعر متميز جدا من احسن شعراء العامية دلوقتى

اما الكتب اقرى رواية نون لسحر الموجى ده اللى فاكره دلوقتى

تحياتى

S H A H said...

و طبعا كالعادة و ربنا ما يقطعها صاحب الاول كومنت دائما متجاهل 9 كومنات فوقي

ولما كنت بعلق عندك منلاقيش الجواب
و لما ابطل الاقيها مليانة بوستات

عفوا القافية باظت خالص

عودا حميدا يا نجم

Anonymous said...

آسف يا بنتي، بلاش رواية 11 دقيقة دي، أصل أنا لسة مخلصها، بلاش منها خالص

زى الهوا said...

على سلامة دا روعة , للأسف انا ماليش خالص فى الروايات , انا باحب اوى الحاجات المعقدة والاسامى المكلكعة , لو ليكى فيها يعنى

الأستاذ said...

حلو المعني أوي بتاع الكلام ده
وبالنسبة للروايات أنا روحت المعرض مرة واحدة وملحقتش أروح تاني وكمان مجبتش ولا حتى استيكرز
لأني كنت بدور عن كتب سينما بس ومكانش كمان في أسماء في دماغي
صعب أوي إن الواحد يدور على حاجة مش عارفها أصلاً
تحياتي

احساس لسه حى said...

عزيزتى
الشعر جميل قوى
وعجبنى جدا المقطع ده


لما كنت أسد..
ماكنش فيه غابة..
ولما بقيت مفترى..
مبقاش فيه غلابة..
وعلى ما اكتشفت النبلة..
كانوا اخترعوا الدبابة..
طب أعمل ايه..
ايه ايه..

باين عليه حظه وحش قوى

اما معرض الكتاب معلش انا اسكندرانى ومش بروحوه وكمان بقالى كتير مقرتش روايات

انتى خلصتى روايات العمالقه يعنى من الكتاب
ده سؤال بس
تحياتى
سلام

واد غلبان said...

"حدث فى انتيكا"
تامر احمد
"سر تخلف المصريين ونحطاطهم"
محمد عمر1903
"الرحيق المختوم"
الصابونى
مش فاكر غير دول
دى طبعا اسامى اكتر حاجات عجبتنى
لكن "سر تخلف المصريين وانطاطهم دا ماقريتوش
تحياتى
تفضلو بزيارتنا

t3ban said...

انا سعات بستغرب للي بيحبو علي سلامة وميسمعوش عن وجيه عزيز
تاني حاجة في كتاب جامد اسمه تاكسي
المهم اوعي تتمسكي بيه

SomeOne said...

:)

سا الخير

أنا لما كنت مبطل تدوين
حزفت كل اللنكات من عندي عشان كدة
مش بقدر أوصل لكل المدونات الا عن طريق التعليقات اللي عندي
في أخر بوستات

عموما
اديكي انت اللي لقيتي مدونتي
:)

أما عن علي سلامة
مقدرش اقول غير
شعر عظيم من شاعر أعظم

Anonymous said...

هممممممم
دى اشبه بطقطوقه او اغنيه خفيفه
بس حلوه.. عجبتنى
انا ماشتريتش كتير من معرض الكتاب
كنت رايحه لحاجات معينه وللأسف مالقيتهاش
انا بقيت اروح دور النشر على طول واريح دماغى