Wednesday, September 5, 2007

رايحة اذاكر مع صاحبى


الصــــــــــداقة

فى رأيى ان اول انطباع بيجى لكلمة صداقة فى ذهن الواحد اول ما بيسمع الكلمة دى

هو الصحبيه بين البنت للبنت والولد للولد.....لكن هل بقى بيجى فى ذهنك للوهلة الاول لكلمة صداقة

انها ما بين بنت و ولد؟؟؟؟؟
دى بقى نوعية الصداقة اللى انا جاية ارغى فيها النهاردة
بعيدا عن اى افكار او انتماءات او اى حاجة

نحلل كده الموضوع مع بعضنا واحدة واحدة

وهبدأ بسؤال ...ويمكن انا عملاه استفتاء على ايدك اليمين كده وانت قاعد ...
هو فعلا فى حاجة اسمها صداقة بين الولد و البنت

؟؟؟

طب هى الصداقة يعنى ايه



مش هقعد بقى اقول مصطلحات كبيرة و اسمع الكلمتين اللى اخدتهم فى الثانوية العامة فى النص بتاع جفاء الصديق بتاع بن المقفع والحورات دى
لا بالبلدى كده

يعنى ايه صديق بجد

؟؟؟

صديق
يعنىمعاه كل اسرارك

عمرك ما تتكسف منه

تحس ان انتو الاتنين نفس التفكير و الطباع

وقت ما تكون محتاجه تلاقيه

بتعرفه لوجه الله تعالى

مش عايز منه مصلحة ولا بتاع

صديق يعنى وقت لما تعوزه تلاقيه ....فى اى وقت وفى اى مكان

يعنى ممكن تهزر معاه هزار اوفر وواثق انه مستحيل هيزعل منك



حط كل شروط الصداقة دى بقى

وحاول تطبقها بين الولد والبنت

فى مجتمعتنا الشرقية اللى احنا عايشين فيها



ينفع اتنين يكونوا مطبيقين الشروط دى مع بعض 100%ولا لا

؟؟؟

مش هتكلم من الناحية الدينية دلوقتى

لان اصلا انا مش مؤهلة انى اتكلم فيها



لكن نتكلم الاول فى الناحية الاجتماعية

انت ايه رايك فى الصداقة بين الولد والبنت

يعنى لو كنت فى الكلية مثلا

ولاقيت بنت وولد قاعدين مع بعض لوحدهم ومندمجين مع بعض اوى فى الكلام

هيجى فى بالك ايه اول ماتشوفهم

انهم قاعدين بيفضفضوا لبعض عادى كاخوات وصحاب

ولا

عشان حاجات تانية
انا شخصيا اول انطباع بيكون بالنسبالى انهم اتنين مرطبتين

مش عارفة بقى دى نظرة محدودة ولا ايه

بس ده الانطباع اللى بيجيلى

طب مثلا

لو انت واقف كده ولاقيت واحد بيتكلم على ان راح المكان الفلانى مع زميلته يتفسحوا

اصدقاء بقى

انت بيكون ايه موقفك

؟؟؟

انا بحس ان ده غلط ....مش عارفة بقى انا بقى اللى دماغى متربسة و جاية من حلايب وشلاتين ولا الموضوع ده فعلا غلط؟؟؟

طب بلاش كل ده لو مثلا فى شغلك لاقيت موظف و موظفة قاعدين ماسكين ودن بعض ودودة وماحدش عارف هما بيقولوا ايه ...وعلى الحال ده على طول...


ايه اللى بيجى فى نفوخ حضرتك



بتتبسط وتمصص شفايفك وتقول يا سلام
ونعم الصداقة
ولا
بتقول مالهم دول

؟؟؟


انا شايفة ان صعب فى مجتمعنا ان الصداقة بين الولد والبنت تكون مقبولة

يعنى لو حضرتك من انصار الراى اللى بيقول

ان في حاجة اسمها صداقة بين الولد والبنت



بذمتك كده

هتكون موافق ان اختك او بنتك يكون ليها صديق

وانا بقول صديق مش زميل

فيه فرق كبير بين الكلمتين

يعنى تكون قاعد



تلاقى بنتك جاية تقولك

بابا انا رايحة اذاكر مع تامر صحبى

وقتها هتقولها ماشى يا حبيبتى بس ماتتأخريش

ولا

هتقوم تجبها من شعرها وتطلع المقرر على جتتها صفحة صفحة؟؟؟


او مثلا تتدخل على اختك الاوضة تلاقيها ماسكة التليفون ونازلة رغى
بتكملى مين

ده مصطفى صاحبى

هتقولها سلميلى عليه وتاخد الباب فى ايدك وانت ماشى

ولا هتكسر التليفون على دماغها ودماغ مصطفى


يا ريت نكون صرحة مع بعض

يعنى مايجيش واحد يقولى

لا طبعا فى حاجة اسمها صداقة بين الولد والبنت

ولو سالته ترضى كده لاختك

يتحمق اوى ويقولك

لا طبعا بس

انا ضامن نفسى وعارف انى بتقى الله فى بنات الناس لكن مش ضامن غيرى
يا ريت بلاش المعايير المزدوجة دى


طب بلاش كل ده نفترض ان الموضوع مش هيكون اعتراض من الاب او الاخ و كده


احنا يا بنات من نفسويتنا كده:ي

تقدرى تحكى كلللللللللل حاجة فى حياتك و يومك العادى لولد انتى معتبراه صديقك زى ما بتحكى كل حاجة لصحبتك؟؟؟؟؟
اكيد مستحيل لو حلفتيلى على المية تجمد

والا تكونى واحدة معندهاش ريحة الحياء


طب نيجى بقى للناحية الدينية

زى مانا قلت انا مش عايزة افتى من عندى واقعد اتكلم فى الدين وانا مش متخصصة فيه

لكن انا هتكلم بالسينس كده و الفطرة

يعنى ربنا بيأمرنا بغض البصر ..هل ده ينفع يطبق على الصديق؟؟...يعنى اكون بكلمه وانا مودية وشى الناحية التانية...طب ده انتى حتى ماينفعش تصلى قدامه!!! وده ايه صديقققق

يعنى المفروض بتقضى معاه معظم الاوقات

والله يا جماعة انا مش معقدة ...بس انا من اللى بشوفه فى الكلية

بحس ان فى هبل مرشوش فى الجو

البنت تهزر مع الولد بالايد عادى جدا

والولد يشدها من ايدها و الطرحة

يقعدوا لازقين فى بعض ...مش بيكون فيه 2ملليميتر هوا
بجد حاجات عجيبة

بكون ماشية اقول

اكيد بقى انا اللى غلط

والمصيبة ان لو جيت كلمت واحد فيهم كده
يتحمق اوى و يقولك

احنا زمايل

يا نهار ازرق

زمايل اومال لو اصدقاء هتعملوا ايه

؟؟؟

وبعدين فى جملة شائعة اوى تقولك ..احنا اصدقاء بس بنتعامل بحدود


طب ماشى هفترض ان فيها حاجة اسمها صداقة بحدود

مين بقى اللى بيحدد الحدود دى؟؟ ...والحدود دى شىء نسبى ولا مطلق؟؟؟

يعنى مثلا فى ناس شايفين ان حدود الصداقة انهم مثلا مايتكلموش بعد10بليل


وفى ناس تكون واخدة موضوع المواعيد ده عادى جدا يقولولك ماهى كلها اوقات ربنا

شوف الايمان


وفى ناس تكون شايفة انهم مايسلموش على بعض بالايد وفى ناس موضوع الهزار و التهريج بالايدين ده عادى جدا

انا شايفة ان كلمة حدود دى لفظ مطاطى بلغة القانون

يعنى مش محدد وواضح وممكن يتفسر على مزاج كل واحد

عموما ملخص الرغى ده كله


انا بشوف ان مفيش حاجة اسمها صداقة بين الولد والبنت

وان اقصى حاجة بتكون بينهم

هى زمالة ليس الا

وبتكون فى اطار معين

يعنى اطار كلية -شغل
وبيكون فى حدود الموضوع

مجرد احترم متبادل و كلام عام و خلصنا

انما بقى رغى وتليفونات و خروجات
ده بصراحة اللى مش ببلعه
وبعتبر ان الصديق

حبيب محتمل

و بحس ان اللى بيخليهم من بعض قريبين اوى كده
هو الشعور الفطرى اللى جوا كل واحد فيهم بالميل ناحية الجنس التانى

لكن صداقة بمعناها المجرد

ماعتقدششش
يا ريت يا جماعة اشوف ارائكوا فى الكومنتس
وكل واحد يقولى هو شايف الصداقة صح ولا غلط و يشرحلى اسبابه
ويا ريت كمان تصوتوا فى الاستفتاء عشان اعرف احدد النسب

وتنويه اخير...يا جماعة رأيى ده اكيد زى اى حاجة تانية فى الدنيا تحتمل الصواب و الخطأ..
يعنى مش قصدى اجرح فى حد ...واى حد مقتنع بموضوع الصداقة بين الولد و البنت ..اكيد وجهة نظره تحترم و احب اشوفها وجهة نظره فى الكومنتس

24 comments:

Unknown said...

علي اساس انك بتذاكري ياختي فالحة قوي
مش موضوعنا
هههههه
بصي يانوني
انا طول عمري مش بعرف اتكلم مع ولد وجه لوجة كلمتين علي بعضهم واصلا مش بروح الكلية الا احضر محاضرة بياخدو عليها غياب
يا اروح الامتحان وارجع علي طول
لكن اقف اهزر وكرر كر ومر مر مر لا مش عوايدنا
لكن ممكن يبقي فية زمايل
لما كنت في الابتدائي كان عندي جيران ومعايا في الفصل
كان بيجي ياندي عليا من الشارع
علشان نروح الدرس مع بعض
كنت افضل ازعق فية واقولة استرجل شوية نزلة متسربع دايما يا احمد
دلوقتي انا وهو كبرنا كان زمان بيشدي من ضفايري
دلوقتي استاذ احمد باشا والانسة اللي هو انا مون مون هانم
يعني بنسلم علي بعض من بعيد لبعيد لان اصلا علتة صحبنا الا لو ماكنش كدا ولا كنت عبرتة
وكمان مش بسلم بالايد يعني ازيك ولو غالي شوية اقولة ازيك وانا بهز راسي
باردة قوي صح:)
المهم علي النت عرفت واحد ولا اتنين صدفة
بصراحة في ناس تلاقي نفسك تحبي تتكلمي معاهم
بس المشكلة يفهمو كلامك غلط
فا كل اللي بيفهم غلط مع الف سلامة
لكن انا لا اعترف واستنكر واشدد كل التشديد
ان لا يوجد هجس اسمة اصدقاء انتيم
ياعيني قال صدقتي الانتيم قال
دة اسم دلع وكلام فارغ اخرج واروح واجي معاه واتكلم في التليفون بالساعات
واما تسئلة مين دة يقولك صدقتي الانتيم حصلنا الرعب والله
وهو اكتر واحد مش بيحترمها لانها خرجت واتكلمت في وقت متاخر دة غير البلاوي اللي بتحكيها علي نفسها كل يوم ليا
عندي واحد جاري
عندة صحاب بنات عدد شعر راسة
كل ما اقولة انت علي طول يابني بترغي في التليفون يقولي هما اللي بيجيبو رقمي هما اللي بيتصلو انت عارفة البنات بقي وبعدين انا بعتبرهم زيهم زي الولاد
بينقطني بالكلمة دي
في بنت زي ولد بالزمة ياجماعة يلا رغيت كتير بس اول كومنت بقي واهيس براحتي وبعدين دي مدونة صدقتي الانتيم يعني البيت بيتي
ستك وتاج راسك
مني
اموااااااا بوست تحفة احلي بوست واحلي اسلوب في وجه نظري ليكي يانوني
سلام

S H A H said...

زي منتي شايفة و كعادتي احلى حاجة فيا اني باخد فرصة اول تعليق و مايهوب عاملي ديسكاونت حلو و ضحكت عليه بكلمتين

مواضيعك دايما جميلة يا نرمين و بتثير صوابعي على الكي بورد, و يا ريت نفهم الاثارة صح مش عايزين مسخرة

الموضوع الحقيقة لو علقت عليه بصراحة هبقى كداب

اصلي معنديش اصدقاء ولاد
:p

بس لو جينا للصراحة برده حتى لو مش بعمل فيها, هوا طبعا طبعا مفيش حاجة اسمها صداقة بين الولد و البنت

ولو زادت الصداقة حدها بينهم مبتبقاش صداقة و بتقلب بحاجات تانية

انتي غطيتي ما شاء الله عليكي كل جوانب الموضوع واضح انك لمضة و مسيبتش نقطة

بس برده في نقطة
دي لماضة مني

نظر الراجل للست مش هيبقى فيها نوع من النظرة الجنسية برده في بعض الاحيان

مهما كان التحرر او وضع الحدود موجود, ده ممكن و هيا مشاية قدامي في الشارع الواحد ينظر النظرة دي

ما على بالك بنتكلم بقى عن صداقة و تلفونات و وو و

وردا على سؤالك طبعا انا مش هسمح لاختي بأي نوع من الصداقات و لا احب اتحط في موقف مدحت ابداااااااااااا

و مش هنتفلسف و نقول بثق في نفسي و مش بثق في غيري, كل انسان مهما كان عنده الغريزة


دي رايي كدة بايجاز

و صوت كمان في ال التصويت اللي عملاه في اول نقطة

على فكرة التعليق في الموضوع ده مش هينفع غير مقالات

انا لسة عندي كلام بس نازل

بس راجعلك تاني



سلام مؤقت

mohand said...

السلام عليكم
لسه مقرتش الموضوع كله بس حبيت اقولك اني مريت اهوه
وهقراه علي رواقه


بس المتخذات اخدان معروفه دينيا

الهم هبقي امر واتكلم باذن الله
تحياتي

ولــــــــــو said...

انا شايف ان اي صداقه بين الولد والبنت بتبقى صداقه منقوصه ان اطلقنا مجازا كلمه صداقه على العلاقه
بصي انا بصراحه مش بستوعب كل اللي انتي قلتي من مواقف ومش باستسيغها

قال واحد يصاحب بنت قال
ده كلام
ماتجيبيش سيره قدام اهلي ليكسروا الكومبيوتر على اللي قاعد قدامه - اللي هو انا - اصلي من عيله محافظه وهيعتبروا ده مفسده لاخلاقي
ههههههههههههههه
سلام

Hesa Hanem said...

hhhhhhhhhhhh
hhhhhhh
hhhhhh
hhhhh
hhhh
hh
h
you know ma opinion
ma best friend is a boy
w barta7 fy el klam m3ah awy w hoa el wa7eed elly byefhamny w ba2olo 3la kol 7ga law da fy nazarek ellet 7aya yeb2a dy weghet nazar :D
w so2alk law bentek 3amalet kda hate2baly wla la2
aywan ha2bal 3shan ana msh shayfa en fiha 7ga terta7 m3a walad aw terta7 m3a bent msh far2a bas el walad beyedeeha ra2yo men 3'er ay 3'arad aw 7ekd fy 7al en momkn bent te2olaaha ra2y 3'alat 3shan bet3'eer menha
salamo 3lekom

مدونة أيام و بنعيشها said...

طبعا فيه صداقة بين الولد و البنت
بس المشكلة انهم لو مش ازواج او اخوات او كده هتبقى صداقتهم حرام و غلط
يعني فيه صداقة بس حرام
و انتي ليه معتبرة نفسك مش مؤهلة للكلام في الموضوع من الناحية الدينية...لأ طبعا مؤهلة و نص كمان بس انت الي مش مقتنعة بنفسك

احساس لسه حى said...

عزيزتى
اكيد فى صداقه بين الولد والبنت ده واقع عيشينه
مساله حرام ولا المجتمع ده شئ تانى مش هيغير الواقع الى عيشينه
بس اكيد الشخصيه اللى بتختاريها لو تلاقى زيها بنفس جنسك يكون احسن
بس تعمى ايه لو لقيتىاللى دماغك تمشى معاه غير جنسك
على العموم لازم اى انسان يختار اللى يصدقه ولازم يجعل حد لاى شئ
ويحاسب لان الصديق سواء من جنسك ولا من الجنس الاخر جواه خير وشر
ومتعرفيش القلوب ممكن تعمل ايه
وبدل صديق ومش مخلص
سواء بنت او ولد ممكن يزعلك او يأذيكى وكله بطريقته
وفى ناس متتسبش بصراحه واى حد يحب يصدقها
سلام

mohand said...

السلام عليكم
لا يا نرمين
رايك صحيح
ومش معقده ولا حاجه
احنا اللي عندنا ازدواجيه معايير

تحياتي

همسة قلم said...

في الحقيقة يعني

بمنتهى الصراحة يانرمين يعني

انا لما قرأت اول البوست قلت اهلا لسه في ناس مقتنعة بالصداقة بين البنت اولولد بعد المصايب اللى بنشوفها :)

وكملت البوست ولقيت اسلوب بنوتة بجد بتعرف توصل اللى هي عايزاه بأسلوب سلس وجميل

صدقا الموضوع قتل بحثا ولو جبنا ادلة من الدين على حرمة ده مش خانخلص

اذا كااااااااان الخاطب وخطيبته بينهم حدود شرعية مابنفعش يخرجوا عنها
يبقى الولد والبنت في الجامعة او المدرسة مافيش بينهم حدود؟

وبعدين الاية في القران واضحة وصريحة للطرفين

ولا متخذات اخدان

وعلى اى حال

سعيدة اني اتعرفت على مدونتك يانرمين

لكِ كل التحية

kafrawy said...

انا معاك يا نيرمين ...مفيش حاجة اسمها
صداقة بين الولد و البنت
دى حجج فارغة و اوهام كذابة بيخترعوها الاتنين علشان يببرروا لبعض تصرفاتهم

من الناحية الاخلاقية ...طبعا مش ينفع الولد و البنت اول مايقابلوا بعض
يبسوا بعض ع اساس ان دة واحد صاحبة و ان دى واحدة صاحبتها

من الناحية الاجتماعية
اعتقد ان دة مرفوض عند كثير من الاباء و الامهات
الا ان الغالب دلوقتى ان الام و الاب بيفرحوا لما يلاقوا البنت مصاحبة اولاد
مش عارف لية

الظاهر مفيش عندهم رجالة

اما من الناحية الدينية
يقول اللة عزوجل
ف سورة النساء_ولا متخذات اخدان_
و بتفسير العلماء اى انة الايجوز شرعا
ان تتخذ البنت صديق لها من الجنس الاخر


و اخيرا

انا لو بنتى جات تقولى اصلا دة تامر صاحبى مثلا ف يوم من الايام

هى _هاعلقها ف السقف لحد مايبان ليها اصحاب

امها بقى _ هتطلق
لانها لوكانت فاضية ربع ساعة
كانت ربتها


هههه


سلام بقى

sherif gharib said...

بصى يا ستى انا مع الراى اللى بيقول ان فيه فعلا صداقه بين الولد و البنت لانى فعلا عندى صديقات بنات و على فكره ديه مش من يوم و ليله ديه من فتره طويله جدا و يمكن كمان اكون كتير جدا بستريح لما بتكلم عن كل حاجه جوايا مع حد مهمن بس انا هقولك على حاجه خل معنى ان فيه صداقه بين و لد و بنت انها تعدى حدود التقاليد و العادات المتبعه يعنى ايه المانع انه يبقى فيه صداقه بجد بس فى نفس الوقت كل واحد منهم بيحترم وضع التانى و بيحافظ على صورته قدام الناس
و هقولك على حاجه لو فعلا الاتنين اللى بينهم صداقه بجد مش اى حاجه تانيه مع الوقت كل اللى حوليهم هيصدقوا ده
معاكى ان فيه ناس هتفهم ده غلط فى الاول لكنها لو كانت صداقه حقيقيه صدقينى الباقى هيصدقها
و بعدين موضوع الحدود ده موضوع نسبى بيختلف باختلاف الشخصيات و اسلوب عادتها و تربيتها و حاجات كتير قوى يعنى مش مقياس قاصر على كل الناس
تحياتى على صراحتك و طرحك للموضوع

mohand said...

السلام عليكم

انا فعلا كنت مشغول علشان كده مكنتش برد علي التعليقات

بس السلسله انا كاتبها اصلا وبنزلها حسب ما الاقي ان الناس كلها خلاص قرت الموضوع اللي قبله

الدكتوره ما علينا مدونة زينا بالظبط

طلبت مني في اخر بوست اني اقلل شويه من سرعه كتابة البوستات علشان تلحق تتابع وتعلق

فهمتي ؟

HeB@_$@Kr said...

لأ طبعااااااا

أصل بكل حال من الاحوال

مينفعش تبقى فى صداقه بالمعنى العمييق للصداقه بين الولد والبنت

ممكن تبقى فى زماله كزمايل دراسه أو فى شغل مثلا

وطبعا ميبقاش الموضوع فيه تلكيك

يعنى لو فيه ممحاضره فاتتنى

وليه اصحاب بنات ممكن اخد منهم المحاضره

فطبعا الجالهم الاول

وهكذااا

......

بس ماشاء الله عليكى

البوست جميل وانتى مناقشاه من كل جوانبه

تقبلى مرورى

mohand said...

السلام عليكم

كل عام وانتي بخير واقرب الي طاعه الله
تحياتي

شاب نفسة يحقق حلمة said...

بصي يا نرمين
انا الانتيم بتاعي في الجامعه بنت
مش عيب ان يكون ليا صديقة بنت
بس انا ابقي عارف حدود الصداقه ايه
وهي كمان
مش كده وخلاص
واصدقاء واصحاب بقي ايه المانع لما ولما
بس الفكره في حد ذاتها مش عيب لما يكون في صداقه بين ولد وبنت
تحياتي ليكي

أمــانــى said...

كل رمضان وانتى بخير ويااااارب يكون رمضان سعيد عليكى ويكون فيها الخير كله يااااااااااااااارب آمـــــــــــين

sherif gharib said...

كل سنه و انتى طيبه يا نرمين
و رمضان كريم
على فكره انا البوست الجديد نزل بقاله فتره
كده الغرامه هتزيد
ههههههههههه
كل سنه و انتى طيبه و تحياتى

Anonymous said...

الصداقه مش لازم تكون بين ولد وبنت او ولد و ولد معنى الصداقه هو البوح بيما فى داخلك لشخص تثقى فيه

مدونة شبـــ اون لاين ـــان
كل سنه وانتى طيبه
رمضان كريم

NeRmeeN said...

my hopes

اه طبعا انتى عارفة مدى تفوقى ههههه

مين احمد ده يا بت ....لينا ماسنجر نغسل بعض فيه هههه

تحياتى

___________________________

shah

ههههههه طبعا ...تسالنى ايه احسن حاجة فى شاه اقولك انو بيجى الاول

كويس والله ان كلمة الحق طلعت وقلت بالرغم من صداقاتك الكتيرة ...ان مفيش حاجة اسمها كده فى الحقيقة...يا فندم كتر فى الكلام براحتك ...هنا منبر حر :ي

تحياتى

_______________________________

مهند

والله يا مهند انا مردتش اقول موضوع ولا متخذات اخدان ...عشان مايجيش حد يقولى ...خدن فى اللغة يعنى عشيق...والله قبل كده حد قالى كده...وانا بصراحة مش عارفة خدن بالظبط معناها ايه ...عشان كده قلت انا مش متخصصة فى الدين

تحياتى

_______________________________

ولو

هههههههه اهلا ازيك يا ولو

خلاص يا سيدى نسك على الموضوع خالص....لحسن يقولوا انى بفسدك :]

تحياتى

_________________________

hesa hanem

هههههههههه ايه يا بت الضحك ده كله:|

وكمان انتى بالذات تركنى على جنب خالص :ي

حسابنا لما اشوف وشك بس:ي

قال صاحب قال

تحياتى

_______________________________

مدونة ايام و بنشعها

ميرسى جدا لمرورك هنا..وميرسى لكلامك مش عارفة انت جيبت الثقة فيا دى منين :]

والله انا شايفة ان الموضوع مش موضوع دينى بس ..وان فى الواقع الموضوع مش بتبقى مشاعر صداقة بس
على العموم ممكن يكون عندك حق

تحياتى

_______________________________


احساس لسه حى

يا اهلا بالشاعر الكبير
بص انا بصراحة مش عارفة احكم ...بس بحس ان مفيش صداقة بجد بين الولد و البنت

اكيد فى شخصيات كويسة ...بس انا مش جاية هنا اقول الصداقة بين الولد والبنت صح ولا غلط
انا كل كلامى ان المعرفة اللى بينهم مش صداقة ...ممكن تتحط تحت اى مسمى تانى غير المسمى ده سواء مسمى حلو او وحش
تحياتى

_______________________________


مهند

الله يخليك يا فندم

______________________________

همسة قلم

يا ميت اهلا بيكى يا همسة ...يا ريت ماتنكش اخر زيارة

كمان بالنسبة لموضوع انك افتكرتينى انى بدافع عن الصداقة فى الاول
فعايزة اقولك
هى دى الخودعة :]

تحياتى
________________________________

كفراوى

يا اهلا الزميل الاهلاوى

طب بنتك و غلطت وهتاخد جزائها بالتعليق فى المروحة
امها بقى هتطلق ليه ..ما انت كمان لو عندك تلت ساعة فاضية كنت ربتها معاها :ي

واضح انكو مش فاضيين:ي

تحياتى

__________________________________-

شريف غريب

يا اهلا اهلا

بص يا شريف
ماحدش بردو فام قصدى
انا مش قصدى هنا اقول ان الصداقة بين الولد و البنت غلط او صح

انا بقول العلاقة اللى بينهم مش بتبقى صداقة بمعناها المجرد
يعنى ممكن نوصف بمعرفتهم باى وصف تانى غير الصداقة
تحياتى
_________________________________

heba sakar

اهلاااااااا يا هبة

مية مية ده بردة رأيى

ميرسى لمرورك
تحياتى

_______________________________

شاب نفسه يحقق حلمه

ازيك يا طارق

بص يا طارق ...انت بنفسك قلت ان الحدود شىء نسبى ...يعنى مفيش شكل واضح ممكن نمشى عليه ...نقدر نقول اننا صح ولا غلط
وعموما انا كل فكرتى ان كلمة صداقة هى اللى مش دقيقة ...يعنى ممكن نسمى المعرفة دى اى اسم تانى
تحياتى
_______________________________


أمانى

وانت طيبة يا جميلة ...ميريسى لمرورك

تحياتى

________________________________


شريف غريب

جاية حالا يا فندم ..وهدفع الغرامة وامرى لله
:(
تحياتى

________________________________

joker
وانت طيب

وميرسى لمرورك ويا ريت ماتنكش اخر مرة

تحياتى

Radwa said...


بصى
ممكن يكون فى صداقه بين الولد والبنت بس فى حدود لان طبعا البنت بنت والولد ولد وماينفعش اى موضوع بتكلموا فيه
بس فى حاجه ممكن الولد يسمع للبنت اكتر من البنت والعكس صحيح بس دا برده متوقف على شخصيه الولد ودرجه احترام البنت ليه

موضوع بقى الهزار مع الولاد دا موضوع مرفوض تماما او موجود فى حدود بعيد عن الايدين خالص وكفك وكفك والموضوع دا لا ابدا

انا قعدت 4 سنين فى الكليه عمرى لا كلمت ولد ولا قدرت اتصاحب على ولد اساسا ومره هزأت ولد كان حططتنى فى دماغه وكنت رافضه موضوع الصداقه دا اطلاقا لانى كنت دايما بشوف ان زمايلى عيال وشخصيات تافهه ما تقدرش تفتح معاهم موضوع كده وتلاقى اللى لابس سلسله ولا كل همه الموبايل وازاى يتعرف على بت قمر زى كده ههههههههههههههه
بس الاكيد ان مش كل الولاد كده

Radwa said...


فى حاجه كمان ان صداقات النت انا ما بقتنعش بيها خالص ولا بفضلها اطلاقا اتنين بيكدبوا على بعض واحده عامله واحد وواحد عامل واحده لا دا موضوع ماليش فيه اطلاقا

Radwa said...

على فكره موضوعى الجديد نزل وعايزه تعليق ماليش دعوة

الأستاذ said...

والله هو العنوان بس اللي أنا معترض عليه .. لكن أنا أعرف بنت "صديقتي" فعلاً مش صاحبتي لأني بعترف إن ممكن صداقة بين ولد وبنت لكن الصحوبية دي قلة أدب وكمان أنا بكلمها على النت وهي أصلاً في اسكندرية شافت صوري وشوفت صورها بس مفيش أي قلة أدب ولا حتى حب إحنا متفقين نغير منظور الناس كلها للصداقة بين ولد وبنت أو نثبت إنها تنفع وإن شاء الله هتبقى صاحبة مراتي وأنا صاحب جوزها وكدة تستمر للأبد .. كل سنة وانتي طيبة

Anonymous said...

عاجبني انك أخدتي الموضوع من جميع جهاته
يدل على ان دماغك ناضجة وانا استمتعت بقراءة البوست حقيقي
بس الموضوع اللي انت طرحتيه ده موضوع كبير قوي وشائك قوي ومعقد وواجعلي دماغي من زمان

ونفس الأسئلة اللي انت سألتيها دي أنا سألتها قبل كده لناس كتير وتضاربت الأقوال

بصي يا ستي انا مش عاوز ارغي
بس انا هقولك ان صداقة الولد والولد
أو البنت للبنت
دي صداقة لها معايير خاصة بيها

انت قلتي ان مفيش صداقة بين الولد والبنت لأن مش كل حاجة بحكيها لصديقي هقدر احكيها لصديقتي
ولو حلفتلك عالميه تجمد زي ما انت قلتي

بس أقولك مثلا
انا باعتبر نفسي صديق لأختي
انا وهي اصحاب
مش مجرد اخوات بس
ومع ذلك مش هحكيلها كل حاجة ولا ههزر معاها زي ما بحكي وبهزر مع اصحابي الشباب
لأنها أولا صداقة بين أخ وأخت

وصداقة الأب وأبنه كذلك بتختلف عن صداقة شابين
وصداقة أم وبنتها كذلك

ومع ذلك نطلق عليها صداقات خاصة

ايه المانع لما يكون فيه صداقة بين الولد والبنت في حدود
زي انهم يكونوا بيذاكروا سوا في الكليه
يسألوا على بعض
لو فيه عند حد مناسبة سارة أو مش كويسة يقفوا جمب بعض

الموضوع نسبي جدا
وأنا شخصياً

لا أمانع ان أختي تكلم صديقها في التليفون
ما أمانعش لو خرجت مع شلتها فيها شباب وبنات
أزعل لو لوحديهم لكن طالما جروب مش مشكلة
أما بنتي لما ربنا يوفقها وتيجي الدنيا
هيمشي عليها نفس الكلام

على فكرة أنا اصدقائي البنات كتير
ومش ميل للجنس الآخر ولا حاجة
أغلبهم مرتبطات ومنهم اللي متجوزين
ومع ذلك مفيش أي مشكلة

ولما بنتجمع سوا بيبقى معاهم اخواتهم وازواجهم ساعات
وبنبقى جروب لذيذ

وفي الدراسة كنا بنذاكر سوا في التليفون أو في المعهد وعادي جدا

ومكنتش بغض البصر أو مبغضوش
أنا مش واخد بالي أصلا
لأنه محبكش أنه أبص لصديقتي اللي استأمنتني
عندنا في المعهد البنات كتير قوي ومتحررات جدا ومش هتقفل لما احب ابص ــ ده لو حصل لا قدر الله ــ اني أبص على صديقاتي

بحاول أوصلك صورة انا شايفها
ومش ضروري على فكرة لو بنت وولد قاعدين سوا لوحديهم يبقوا مرتبطين أو حبيبه
طالما قاعدين باحترام ايه المشكلة؟
اما هزار الأيد أو الشد ده مرفوض بين الولد والبنت سواء على مستوى الصداقة أو حتى لو مرتبطين أو مخطوبين
لأنهم أولا قدام الناس

لما يتجوزوا ويبقى لوحدهم براحتهم

سوري طولت عليكي
بس انا هتابع الموضوع ده كتير
يهمني قوي
ورأيك جميل
وانا محتاج فعلا أسمع آراء كتير في الموضوع ده

بكتب عنه فيلم
:)
او يعني بناقش القضية دي
وكلامي معاكي كان مثمر

ربنا يوفقك