Wednesday, August 29, 2007

مسابقة الاستظراف


استكمالا لمسلسل الاستظرف و النصب و الاستخفاف لعقول الشعب المصرى..

من اول اعلان رنتك باسم حضرتك مرورا بتنزيل اجمد افيهات الافلام انتهاءا بالمسابقات المستفزة


نجد اعلان المسابقة اللى عمله المدعو ماجد الكدوانى


حقيقى قمة الاستهزاء و الاستخفاف بعقول الناس

يعنى المسابقة دى عدت حدود الاسئلة الهابلة اللى اللى فى بقية المسابقات

والاسئلة اللى من عينة


ما هو اسم النادى الذى حصل على بطولة دورى ابطال افريقيا 2006؟

1

النادى الاهلى


2

مركز شباب كهربة طلخا


3

مزارع دنيا


او مثلا



فى اى عام كانت حرب 73؟


لا لا الاعلان عدى المرحلة دى خاااالص


الاعلان عايزنا ندخل كود من 6 ارقام بالتخمبن عشان نكسب!!! يا نهار ابيض

اد كده بيتبص لعقلية الشعب المصرى بالاستخفاف ده

بجد حاجة تحزن

وانا متاكدة ان فى ناس هتحاول تبعت ارقام عشوائية ..شوفوا بقى كمية الاحتمالات عشان تقدر تخمن 6 ارقام بحالهم..لو اجنبى شاف الاعلان ده اكيد هيقول الناس دى هبل بكسر الهاء وتستاهل كل اللى يجرالهم..

سيبكوا من كل ده...طريقة الاعلان نفسه ..تحس انها موجهة للاطفال تحت سن 8 سنين

وطريقة كلام ماجد الكدوانى اللى هى المفروض انها تكون كوميدية يحسسك انك عيل صغير بيريل قدام التى فى


يلا المهم

احكلكوا موقف قبل كده حصل معايا وانا عندى بتاع 9/10 سنين كده

ايام زمان بقى واصالة اعلانات زمان


كانت فيه مسابقة على النايل تى مشهورة اوى

اسمها

Name the film

يجبلك لقطة من فيلم ويقولك الفيلم ده اسمه ايه و يجبلك اختيارات


احم.. قمت انا ماكدبتش خبر و سألتهم فى البيت عندى عن الاجابة

ورحت اتصلت بالرقم من غير ما يعرفوا

لاقتهم بيقولولى اجابتك صح ...لو كنت المتصل رقم الف ستربح معنا الجائزة

انا بقى زعلت اوى ان اجابتى صح بس انا مش الاتصال رقم الف

قمت بقى بكل عزيمة واصرار و التمعت عيناى بالامل ..قررت انى افضل وراهم وراهم لحد ما اجيب المتصل رقم الف:ي


اذكى اخواتى ماشاء الله عليا


المهم قعدت كده كذا يوم ..وبعدين زهقت و نسيت الموضوع وبطلت اتصل


لاقيت كده بعد فترة وجيزة

بابا بيقول لمامتى واختى

مش عارف ليه فاتورة الدولى جات لاماكن انا ماتصلتش بيها


مش فاكرة كان باين لندن و كندا


وهما كلهم بقى قعدين فى حيرة وانا معاهم:ي

بابا قال انا عايز اشتكى ليكون الخط بتاعنا مسروق


انا بقى قعدت كده افكر فى عقل بالى

وافتكرت حكاية المسابقة دى

بكل طفولة و براءة الاطفال فى عيني قلت لبابا على موضوع المسابقة ده وبعدين قولتله هو

ممكن يا بابا يكون ده السبب


موسيقى مسلسل الرجل الآخر


بابا بصلى بصة مش لطيفة وخلانى ائر بكل حاجة...قولتله طب اتاكد ان اللى انا عملته ده هو السبب....وراح سأل وبالفعل طلع الرقم اللى اللى انا اتصلت بي بره مصر :ي


احم طبعا سمعت كلميتن حلوين اوى من بابا


انا بقى بعزة نفس قلت

انا هدفعها خلاص يا بابا


كانت عزومة مراكبية :( :(


بابا بقى


اه طبعا هتدفيعها وانا ادفعها ليه


وروحت الاوضة بتاعتى اجر اذيال العار و الخزى و طلعت محفظتى

وطلعت القرشين اللى كنت مدكناهم

اصل انا كنت سوسة اوى وانا صغيرة وبعرف احوش

مش عارفة ايه الخيبة التقيلة اللى انا فيها دلوقتى


المهم كان باين المبلغ بتاع الفاتورة حوالى 280 او 300 مش فاكرة بس كان فى الحدود دى

روحت جيبت الفلوس و ادتها لبابا

وكان بالنسبالى مبلغ كبير وثروة كبيرة اوى ايام الرخص بقى

بس ماتخافوش اطمنوا عليا

بابا جنتيل وبعد شهر وشوية ادالى الفلوس تانى ...هو بس عمل كده عشان يربينى :s

والحمد لله اتربيت اهو وبكتبلكوا البوست اهو

_______________________


ملحوظة

ايمانا منى (حفظنى الله ) وحرصا منى على ترسيخ مبدأ الاعتراف بالحق فضيلة و البلوجرى مش بس بكلمته...

انا البوست اللى فات كنت بتكلم عن الحب...وقلت ان مفيش حاجة اسمها حب يعيش العمر كله وقلت اللى يعرف قصة اتنين فضلوا يحبوا بعض بعد الجواز 10 سنين على الاقل يقولى ...وانا هقوله ان انا اتكبست

والحمد لله انا جاية النهاردة اقول

انا اتكبستتتتتتتت :s :s

جالى ناس فى الكومنتس اللى هما


و


و



وقالوا عن ناس متجوزة و بتحب بعضها حب الخطوبة اكتر من 10 سنين

مش عارفة ليه انا قلت 10 سنين بس...ماكنت احط شروط تعجيزية اكتر

:s يلا بقى حصل خير

وميرسى اوى اوى ليهم على ام رز و لحمة :ي

26 comments:

شاب نفسة يحقق حلمة said...

امسك يا واد يا طارق اول كرسي و اوعي تسيبة
بالنسبة للمسابقات التافهة دي الموضوع بقي عادي جدا في مصر وساعات فعلا بيقولوا اسئلة هبلة جدا
بس ساعات والله في اسئلة بتتسال في مسابقات لما معرفش اجابة السوال اتنرفز قوي بقول اشمعني المسابقة دي مش جايبة سوال اهبل زي الباقي واروح ادور فعلا علي اجابة السوال لحد ما اعرفة بس برضه مش بتصل لاني ميقن ان الحكاية نصب في نصب
بس واحب اقولك كمان ان الممثلين اللي بيعملوا الاعلانات بتاعه المسبقات دي مش بيعملوها لانهم مقتنعين بيها ولكن علشان الفولوس وبس
تحياتي ليكي

شاب نفسة يحقق حلمة said...

اقفش يا واد يا طارق اول كرسي ومتسيبوش

Doba said...

لذيذة وبوستك لذيذ ودمه خفيف كالعادة
بقى ضحيتى بالنقديات وتحويشة العمر وقال عاوزة تطلع المتصل رقم الف

عاقلة عاقلة يعنى

تحياتى يا ام دم خفيف
هبة

Doba said...

يا أهالى البلوجات الكرام
طم ططم طم طم

أسمعوا وأعوووووووووووو
لقد قمنا بنشر الفصل الجديد - للقصة المجنونة والجوهرة المدفونة - كشف المستور - وعلى الحاضر أنه يعلم الغايب بحضور المدونة لقراءة القصة وكتابة التعليق - وعلى كل زاير انه ميدخلشى الا برجله اليمين ويجيبلى حاجة حلوة قوى فى ايديه

يا اهالى البلوجات الكرام
مستنياكم كلكم

تعالوووو زوروووووونا
باى باى
دوبه

Unknown said...

انا دايما كنت بجمع في لافش كيري ايام المسابقات
علشان انا مش بحب الا هي في انواع الجبنات وقعدت سنين اقول لماما انا اكتر واحدة بكلها المفروض اكسب
المهم في الاخر كسبت كورة قدم
بس انا عمري مافكرت انزل رنة او اسمع افية والكلام دة دة هبل رسمي وحياتك شعب مصر اللي بيدخل ويتصل سوري يعني لاغي عقلة
وبعدين اجدع ناس يتنصب علينا عيني عينك
والحمدلله انك اتكبستي
يا متشائمة هانم
ستك وتاج راسك
مني

mohand said...

السلام عليكم

دا اسلوب غير حضاري تماما
ومنافي للدين

تخيلي حتي لو كسبت
ايه اللي انا عملته علشان اكسب
ولا اي حاجه

بس اسكتي كنت فرحت فيكي علشان دفعتي ال300 جنيه
بس زعلت تاني لما عرفت انك مش دفعتيهم

ملاقيش معاكي 3000 جنيه بما انك سوسه وبتحوشي

تحياتي

ولــــــــــو said...

اولا انا مش عارف عبقري مين اللي بيالف فكره المسابقه ومش عايز اعرفه
لكن اللي نفسي اعرفهم بجد اللي لسه بيتصلوا ويجاوبوا
بصراحه حاجه مستفزه
وكل واحد بيحلم انه يبقى احمد رزق ف حماده يلعب
مساكين
الا ال300 جنيه دول يطلعوا قد ايه
انا اكبر حاجه مسكتها ف ايدي كانت ربع جنيه ومخروم كمان
قالولي لو كامل مش هلتقدر تشيله
تفتكري اتصل بالمسابقه دي يمكن اعرف عملات جديده
!!!!!!!!!!!!!!!!!

S H A H said...

اجمل حاجة فيا اني دايما باخد شرف اول كومنت

الواد طارق باعلي الكرسي و حولتلو رصيد 50 جنيه عشان يخمن الارقام

انا شكلي هدمنك يا نرمين

مشتقة من الادمان يعني

بجد مواضيعك جميلة و مستمتع بطريقة كتابتك

سلام مؤقت

محمد حمدي said...

بوست جميل واسلوب سلس وسهل فى الكتابه
ياريتى تشوفى مدونتى فيها قصه اسمها غرفه المراقبه ياريت اعرف رايك فيها .. واضح انك مهتمه بالتأليف زيى

تحياتى

www.demaghy.blogspot.com

mraghy said...

السلام عليكم
انا جييييييييييييت
الاول يا قمر انا باشكرك
اسمي طلع في البوست
يا حلاوه يا ولاد
المهم
اعتقد ان العيب مش في اللي بيعملوا المسابقات دي
العيب في اللي بيشتركوا فيها
:D
طبعا كلامي واضح
شوفيلي معاكي بقا 150 جنيه سلف
و علي راي المثل السلف تلف و الرد خساره

هههههههههههههههههههههههه

~ Bato0ot ~ said...

ana awel mara agy hena w bgd blog gamil awyyyy..

ad eh damek zay el sharbat .. msh bas 3ala omo la7ma w roz.. la2 w "2erytak lw7daha msh kefya" 3asal :D
da gheeer ba2a bara2etek w enty bt2oly l babaky :)

Hesa Hanem said...

HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
hhhhhhh
hhhh
hhh
hh
h
gamed gedan el mawdo3 da ana bardo ethaza2t mra 3shan kont awel ma gebt el mob. kont atfarag 3la e3lanat el ranat arayel 2odamha
bas fa ba2et atesel keteer awy 3shan yeb3atooly el rannat bas b2a
w fy yom gat el fatoura w 3adeekom kan rakam masalan 10 geneh mokalmat 3adeya w masalan 30 geneh 0900 baba marmatny bardo
bas madafa3neesh 7ga :D:D:D
ra7 la3'a el 5edma

sherif gharib said...

و انتى مستنيه ايه يا بنتى المفروض اننا نفهم ان ديه بقت سياسه البلد يعنى اللى فوق عايزينا نعيش فى حاله من الغيبوبه الفكريه
يعنى الكل يبقى فى حاله غيبوبه ماحدش يفكر لا فى حال البلد و لا فى اللى بيحصل فيها
كله ينشغل بالعلانات الساذجه و الاغانى و الالاباحيات و غيرها
و اللى يلاقى ده مش سكته يبقى اكيد المخدرات و مازل النيل يجرى
بقى خلاص حلم الشاب المصرى فى باكو لبان او فى مكالمه تليفون عبيطه يقعد يخمن و اكيد طبعا هو هيخسر الجنيه و هما هيزيدوا ملايين
ياللا ربنا يستر علينا
تحياتى

NeRmeeN said...

سلام عليكوووووووو كلكوا
==============================

شاب نفسه يحقق حلمه

ههههههه انت كده ليك جايزة عندى عشان حصلت على شرف اول كرسى ...بس شاه قالى انك بعتهولوا ...صحيح الكلام ولا لا :ي

انا كمان بتغاظ لما مش بعرف اجاوب بحس ان فيا حاجة غلط

تحياتى

________________________

dobaaaa

ازيك يا دوبا ....ميرسى يا جميلة على كلامك الرقيق ....اه كانت تحويشة العمر :( يلا بقى الحمد لله انهم رجعولى الاخر

منورانى دايما
__________________________

my hopes

مون مون حبيبة قلبى

انا عارفة انا انتى ولا همك حوار المسابقات ده
انتى كل اللى همك موضوع انى اتكبست :( ماشى يا مونى لينا ماسنجر نبهدل بعض فيه

امواااااا

________________________________

mohand

:|:|
فرحت لما اتخدوا منى و زعلت لما رجعولى

لا لا مش معاملة اهلوية لبعضها ابدا يا مهند :(

3000 جنيه ايه بس:(
بقولك بقيت خيبة خلاص

نورت يا فندم :ي

________________________________

ولو

ههههههه اه اتصل :p حاول تخمن 6 اراقم موضوع فى غاية السهولة اصلا...بس مش هوصيك فيفتى فيفتى...هه :ي

تحياتى

_______________________________

shah

ههههههه على فكرة انا هسال فى موضوع بيع الكراسى ده :ي

بجد ميرسى لكلامك يا شاه..كتير عليا بصراحة ....وبكل تواضع بقولك
اقل حاجة عندى :p :p
لا بجد ميرسى اوى لكلامك و يا رب دايما تعجبك مواضيعى ...وادينى اهو مستنية الفصل بتاعك اللى هتكتبه فى القصة :ي
ورينا الابداع:ي

تحياتى

___________________________

mohamed hamdy

ميرسى لمرورك هنا...وتم التنفيذ بالفعل وقراية القصة ...ورأيى قلته عندك

ميرسى لمرورك و تحياتى

______________________________

mraghy

يا اهلا باللى كبسنى

ايه حكايتكوا :( كلو عايز سلف منى...قولتلكوا ده كان ايام العز :( لما كنت عاقلة وبعرف احوش

عين العقل المثل ده :ي

تحياتى

_________________________________

bato0ot

اهلا بيكى يا بطوطة ...بجد يا ريت نكون صحاب وماتكنش اخر زيارة

ميرسى اوىىىىى على كلامك ده

نورتينى

____________________________

hesa hanem

هههههههههه حتى انتى يا ياسو اتلدعتى :ي
مش انا لوحدى يعنى يا جدعااااان
اول مرة يا بت اعرف الموضوع ده


امواااااااااا

_____________________________

sherif ghareb

اهلا ازيك يا شريف...والله فعلا زى ما انت بتقول احنا بننشغل بالحاجات التفاهة عن الحاجات الاهم

ماله بقىىى اللبان هه
انا بموت فى اللبان ..مالكش دعوة خالص باللبان ده
عشان بالنسبالى زى السجاير كده
مقدرش يوم يعدى من غير ما اكل لبان اوربجام :ي

تحياتى ليك

sherif gharib said...

على فكره انا بوستى الجديد نزل بقاله فتره و مش لقيت تعليقك
ايه مش عايزه تيجى عندى و اللا ايه

طهقان said...

انا اتزحلقت لاقيت نفسي واقع في البلوج عندك


اول تعليق ليا عن المدعو الكدواني لاني بصراحة برضه مفوقع منه

مع اني ما بعتش اكتر من مائتين ماسيج
بس متغاظ منه اوي

هوا فاكرنا هبل والا ايه؟



بقا
التذكير مش فخر للهلال

ها؟

ما علينا

تحياتي

سندباد said...

جميل اوي البوست وجميل اوي اسلوبك وجميل اوي براءتك وانتي صغيرة
بالنسبة لموضوع الحب
الحب الحقيقي لا يتاهي حتي وان انتهي في طرف لن ينتهي في الطرف الثاني
ده اذا كان حب صادق
اسف علي التاخير
تحياتي

مهبول ومهبوله said...

تخين شايف نفسه ياكدواني
متحاولشي تخدعنا تاني كدواني
شريط الكدواني الظريفه حاليا في الاسواق

ابقي ابعتي أكتر يمكن تكسبي وعشانا عليك يارب

مهبول

3abdo me7tas said...

دى مشاريع على كبير يا بنتى
ولازم الشركة تكسب يجيبو أسئلة سهلة وحاجات أسهل عشان الناس تتصل ويحبطومن اللى هيحصلهم
اما بقى أسلوب ماجد مش عيب ولا حاجه هم شايفين ان الناس الايام دى محتاجه فلوس ولازم الراجل يوصل المعلومة بطريقة أسهل لعقول الناس دى فكان لازم يعمل كده عشان يخلى حتى الواد او البنت الصغيرة يتصلو عشان يكسبو الفلوس ويجيبو مصاصة و لبان
ولا تحبى تفتكرى وانتى عندك 10 سنين
ها
يلا بلاش اسيلحك بقى

ربنا يكرمك يا رب
جزاك الله كل خير

تامر حسين said...

والله عندك حق بس علي فكره مش كل المسابقات بتبقي هبولي كده للعلم في مسابقات بتكون فعلا صحيحه
وفي منها دينيه كمان
زي اسئله دينيه او خدمات دينيه بالاتصال بالشيخ الفلاني
هي عمتا بيبقي اسمها شورت كود زي 5533 وغيرها وغيرها
سيبك انتي بقولك فهمي فهمي انتي مبتضحكيش ليه
هههههههههههههههههههههههههههههههههه
تحياتي

mohamed said...

مممممم

طيب متعملي للوبل في الارشيف وتمسية عن النصب او النصب واللي بينصبوه

وتجمعي في البوستات دي


لا بجد
انا بتشل من الاعلانات والمسابقات المتخلفه دي

في مسابقة من دول كانت من سنتين

انك تجيب ايس كريم ميجا

هيطلعلك رقم علي الاستيك

تقوم باعته في مسج علي نمرة معينة
او تتصل بيه تديهلهم

فتدخل سحب

وممكن تكسب العربية

وابقى تعالي قابلني بقى


فكرني باللي كان بيقول أنا أركب دقن


ومزال مسلسل الاستهبال والنصب مستمر

S H A H said...

اقل حاجة عندك,!؟
ده استكمالا لمسلسل الاستظراف بقى

بقولك

متخدي الفصل تكتبيه و اقول انا اللي كاتبه


والدفع

ســــــيـنـزي

كاش

kafrawy said...

اخر المسلسل دة

اتصل ع رقم

عجلين .عجل .تلات عجول

و اكسب معانا

قرن خروف

هههه

سلام بقى

Diyaa' said...

عايزينها تبقي تافهة
علي غرار عايزينها تبقي خضرا
بس الأولي في عهد مبارك أبو جمال وخدام أمريكا واسرائيل وسوزان :))
التانية في عهد عبد الناصر اللي مهما غلط فكان راجل وعنده فكرة أحترمها اعدائه قبل اصدقائه
يلا معلش ..هو العالم بدأ مرحلة الرجوع للخلف
مجاتش علي مصر
خلينا أحنا في السيف سايد ومنشوفش تلفزيون الحكومة والتفاهة والعته
ده حتي ماتش الأهلي وأسيك مرضيتش أشوفه عشان خفت علي أعصابي من الأعلانات قلت أنام أحسن وأشوف الأجوال علي النت
يلا سلام ومتضايقيش روحك
وأدينا بنتربي
بس عكس ما والدك عمل
بيربوا العيال علي الهبل
سلام عليكم

NeRmeeN said...

شريف غريب

اسفين جدا جدا يا فندم ....ماتقولش كده..ايه مش عايزة اجيلك مدونتك دى!!!
تحياتى

_______________________________


طهقان و طهقانة


يا قهلا يا قهلا....ازيك يا طهقان
بعت 200 مسج بس...اكيد مش انت الفئة المستهدفة من ورا الاعلان :p
الاعلان ده موجه للى بيبعتوا 250ماسج فيما فوق

هما فاكرنا ايه :ي :ي

وبالنسبة للتذكير مش فخر للهلال ...ايوان :p
وكمان ضيف على كده ان التأنيث مش عيب للشمس:ي

تحياتى وياريت ماتكنش اخر زيارة

_________________________________

سندباد

حمد الله على سلامة سندباااااد

ولا يهمك ...اهلا بيك فى اى وقت
كل ده جميل فيا ...الله يخليك يا فندم
احم احم اخجلتم تواضعنا وبالنسبة للحب ...خلاص بقى مانا اتكبست واللى كان كان :ي

تحياتى

_______________________________

مهبول ومهبولة

اهلا بيك (بيكوم) ...اللهم امين :ي

تحياتى

________________________________

عبده محتاس

اشرقت الانوار يا فندم :ي


كلامك مظبوط والله يكرمك بلاش تسييح انا صيطت لنفسى لوحدى من غير مساعدة من حد:ي

ميرسى لمرورك و تحياتى

_______________________________

تامر حسين

اهلا يا تامر ....هههههههههههههههههههههههههههههههه اعلان فهمى ده ملكوت تانى خالص :ي
وبالنسبة لموضوع الاسئلة الدينية صراحة مفتكرش ان بشوف اسئلة صعبة ...كلها اسئلة ينفع حد فى اعدادى يجاوب عليها

تحياتى ليك وميرسى لمرورك

_________________________________

محمد

هههههههههه فعلا على رأيك وما زال مسلسل الاستهبال و النصب مستمرا

تحياتى

__________________________________

شاه

انا ظريفة :|
مااااااااااااااشى :ي :ي

انتى جاى ترشينى يا بشمهندس
بلوجرية نزيهة زيى ....تيجى تساومها بشوكولاته!!!! لو هتجيب معاها بيبسى كانز يبقى ماشى :ي

لا لا انا القصة دى مش متخليللها اى نهاية وحاسة ان كل واحد بياخدها يوسع فيها لحد ما فرشت اوى :ي ومش هتعرفوا تلموها:ي
وانا مالى انا :p

تحياتى

_______________________________

كفراوى

هههههههههه ايه كمية المواشى اللى انت قولتها دى ...خرفان و عجول :ي

تحياتى

______________________________

ضياء

اهلا بيك يا ضياء

مبارك ايه بس و سوزان ايه..هتودينا فى داهية شكلك:ي

ماتقدرش تنكر ان فى طفرة حاصلة فى مصر ال 25 سنة الاخيرة :ي :ي

فعلا دلوقتى بقى الهدف توجيه تركيز الناس وثقافتهم بحاجات هاطلة

وبالنسبة لماتش الاهلى

حرام عليك وجالك قلببببب!!!!
ده انا قاعدة مستنية الماتش من ساعة ما خسرنا فى السودان ..تقوم انت نايم!!! على العموم اريحلك ...عشان الاهلى كان ادائة وحش اوى ..مافتكش كتير يعنى

ميرسى لمرورك يا ضياء وياريت ماتكنش اخر مرة

تحياتى

Diyaa' said...

مش أخر مرة ..أثبت كده أهو :ي
وداهية إيه بس اللي تخافي منها
العمر واحد والرب واحد وأسطورتك مش لازم يكون فيها الخوف ده
ولا إنتي بتدوري عليها جنب الحيط ؟:ي
المهم أنا حاسس بالأداء الحمد لله وقدامهم لحد ماتش الزمالك يا يفوقوا يا السيزون كله يبقي كده
كل سنة وأنتي بخير ورمضان كريم
والسلام ختام