Monday, August 6, 2007

أن تكون نصـــــاب او حرامى ...تلك هى المسألة




فى القانون
على أساس انى هبقى متر أد الدنيا
ان شاء الله
فى فرق بين النصب و السرقة وخيانة الامانة
طبعا ممكن عند العامة أمثالكوا :P مايعرفوش الفرق بين الكلمات التلاتة

شوفتونى وانا تنكة :ي

السرقة
يعنى اخد حاجة مملوكة للغير من غير علمه ولا رضاه
اما خيانة الامانة
فدى ان حد مثلا يسيب عندك حاجة..او يديك حيازة شىء بتاعه
بس مش بنية انه يخليها ملكك ..وانت لمو آخذة تضرب عليها وتقوله مالكش حاجة عندى بعد كده
اما بقى النصب :ى
وده هيكون موضوع حلقتنا النهاردة
فده حوار تانى خالصصصص
اصل اختكو يا جماعة اتلدعت كذا مرة
مش معنى كده انى من أثرياء نيويورك يعنى
بس انا بتكلم على اساس انى لسه فى كلية ولسه باخد مصروف اتنصب عليا كذا مرة كده
اومال لما اشتغل ان شاء الله و يكون معايا فلوس ..هيتنصب عليا ازااااااااى
مش عارفة بقى هو انا اللى هابلة وبصدق بسرعة ولا حظى اللى وقعنى فى ناس عجيبة

ده انا عار على مهنة المحاماة:(
عشان كده انا جاية النهاردة انقلكوا خبرتى فى الموضوع ده(h) بس
بدل ما اقعد اقولكوا ماتعلموش كدا و كدا هقولكوا مواصفات النصاب المحترف
مبدأيا كده عايزة البنات تركز معايا
لاننا معشر البنات عموما سهل نتثبت بسهولة واى حاجة ممكن تثير شفقتنا
ما علينا
ركزوا معايا بقى
فى القانون و كلامه الرخم بيقولك ان فيه مظاهر خارجية للطريق الاحتيالية وهى
أ-اصطناع الجانى لبعض الوقائع المادية
ب-الاستعانة بشخص آخر يدعم مزاعم الجانى
ج-استعانة الجانى بأشياء معينة
د-استغلال الجانى لصفته أو مركزه أو الثقة الموضوعة فيه

سيبكوا بقى من الكلام الحمضان ده
وركزوا بقى معايا فى كلام
أهل العلم(اللى هو أنا) وأسال مجرب
ولا تسألش دكتور الجنائى
بصوا بقى
مواصفــــــــــــــات النصــــــــــــاب
1
انك تكون لذيذ او لذيذة
تكون جذاب فى كلامك و بسيط وطيب
بحيث ماتديش اى شعور للى ادامك انك ممكن تسرق لبانة
2
استخدام الدين كساتر ليك حاجة مش محتاجة قوالة
اكيد انت النهاردة صايم
طب صايم ليه ده النهاردة 2رجب مش واحد رجب ومش يوم اتنين ولا خميس
انت كده بتحب تصوم اول اسبوع فى رجب

3
دايما حاول تتطعم حكاويك عن المواقف الجنتلة اللى انت عملتها قبل كده مع الناس و المساعدات اللى بالهبل
وانك جيت متأخر عن معادك عشان كنت فى دار الايتام الفلانى ودايما تختم كلامك
يلا بقى الواحد مش بيحب يقول هو بيعمل ايه
4
مش محتاجة اقول ان يوم الجمعة دايما مش هينفع تخرج فيه مع اى حد عشان هو محجوز.
لانك هتقضيه مع الايتام او المسنين
ومفيش مانع وانت مثلا بتفتح المحفظة بتاعتك عشان تجيب منها حاجة..توريلو الكارنيه بتاع الاشتراك الدورى بتاع التبرع بالدم طبعا ده صدفة ليس الا ..والشىء بالشىء يذكر

5
بين ان دايما اللى فى ايدك لغيرك ..وانك لولا الخير الكتير اللى بتعمله كنت بقيت حاجة تانية خالصصصص كنت هتبقى مليونير وانك ابن ناس وبتاع وانهم فى البيت مش راضيين عن افعالك دى وانهم شايفين انك اهبل وكريم زيادة عن اللزوم وانهم قرروا يحرموك من الميراث..وطبعا لازم تحسس اللى قدامك انه بخيل وأنانى اوى
اذا قارن نفسه بيك
6
سيب بقى خيالك الحلو يبدع ..والف مشاكل و حواديت (مش محتاجة اقول انها مادية)
وطبعا انت بتحكى الكلام ده على سبيل الفضفضة ليس الا
هعمل اللى عليا بردو عشان اكون خلصت ذمتى
واديكو شوية افكار مساعدة
مثلا
لو انت طالب ولا حاجة
انك ماعكش فلوس عشان تجيب ملازم و كتب و ورق تمتنحن فيه
لو انتى بنت
قولى مثلا انك مندوبة فى شركة اوريفليم او ايفون
وانك كنتى بتشترى حاجات بطريقة الدفع الاجل
و بعدين الموظفين بتوع القسم قرروا يطفشوا من الشغل و عايزين يفقلوا الحساب قبل ما يمشوا
وانك مزنوقة ...وهى ازمة و هترجعى الفلوس اخر الشهر
ابقى قابلينى بقى لو اخر الشهر جه
او مثلا انك واحد بتشتغل
وواحد من اللى كانوا معاك وتحت مسئوليتك سرقوا حاجة وانت المسئول بتسديد قيمة الحاجة
وطبعا لحظك الوحش ..مش معاك فلوس وقتها
ويا الدفع يا الحبس
على راى فهيم أفندى فى مسلسل لن أعيش فى جلباب أبى

7
طبعا يا ريت تخلى حد ،طرف تالت يعنى... يكون تبعك أكيد ...يجى يأكد انك فعلا بنى آدم كويس ويحكى عن الكام موقف جدعنة اللى عملتهم معاه
ومعلش يا عم بدل ما تبقى القسمة على واحد تبقى الاسمى على اتنين
8
طبعا وشك هيجيب 300 لون اول ما اللى ادامك يعرض المساعدة
وتقوم متنرفز و ياسلام لو تزعق
ازاى اازاىىىىىىىىىى
ماكنتش اعرف انك ممكن هتفهم فضفضتى كده

9
ودى بقى حاجة بقولها للى عايز يحترف النصب مش شغل هواه يعنى
لو مثلا عايز تنصب على حد فى مشروع وهمى او حاجة مالهاش وجود
خلى الفكرة تطلع من بؤ اللى قدامك
مش ممكن هيشك فيك لحظةةة
ودى بقى اعلى درجات الذكاء و الحرفنة فى النصب
واعتقد ان انجح عمليات النصب اللى بتحصل
بيكون اللى اتنصب عليهم هما صحاب الفكرة نفسها
يلا بقى انا عملت اللى عليا..ونقلتلكوا كل المواقف سواء اللى مريت بيها او غيرى من اللى اعرفهم مر بياه
******************************************
ملحوظة يا جماعة
طبعا بعيدا عن الهزار...فى ناس بتكون محتاجة بجد
بس مع الاسف يمكن انا لسه مش عندى الخبرة انى اعرف اميز الى قدامى
وبقيت اتعامل بمبدأ الناس مدانة حتى يثبت العكس
اكيد فى ناس كويسة وبتعمل خير كتييييير و بتتبرع بالدم و بيعرفوا ربنا سبحانه وتعالى
انا كان كلامى كله غرضه
هو
خدوا بالكووووووووووووووووووووووووو

25 comments:

Unknown said...

لاذكية يابت يانوني
كنت لسة هقولك في ناس بتبقي فعلا عندها ظروف
بس فعلا النصابين اكتر منهم وبيشوة صورة اي حد كويس
بس عايزة اقولك حاجة واحد يانوني
لازم لازم لازم مناخدش حد مقياس بس نعمل زي المثل اللي بيقول حرص ولا تخونش
يعني هنحرص من كل الناس لغاية ماهما يثبتو العكس اقول قولي هذا واستغفر الله لي ولكم
والسلام عليكم ورحمتة الله وبركاتة
ونسيت اقولك يارب يبعد عنك النصابين وولاد الحرام ياخوتي
وقولي دايما اللهم اني اسئلك الخير كلة والجنة واعوذبك من الشر كلة والنار واسئلك السلامة من كل سؤ اللهم امين انا وانت والناس اجمعين
سلامممم

سندباد said...

بالنسبة للكلام القانوني اللي قلتيه فهو صحيح علي فكرة انا ليسانس حقوق واشتغلت 8 سنين محامي وحاليا اخصائي قانوني بمكاتب التسوية يعني بتتعاملي مع واحد معجون في القانون
بالنسبة لباقي البوست اؤيدك في كلامك النصب اهم حاجة فيه الشياكة واللباقة وحسن المظهر
انتي كده ميتخفش عليكي

mohand said...

السلام عليكم
ايه يا بنتي انتي اشتغلتي نصابه علي اخر الزمن؟
والله عال
انا اعلم الناس الاتسفزاز وانتي تعلميهم النصب


بس في ناس بتنصب بطرق تانيه كتير قوي

وفي ناس بتدي تدي لحد ما في الاخر تاخد الهبره الكبيره

لا دا انا هرجعلم تاني

لما نشوف

kafrawy said...

فى كلمة جميلة اوى اتقالت ف فيلم _ترانسبورتر2_


*مافائدة القوانين اذا لم نكسرها*



اما بالنسبة للعناصر

1_هضرب الحتة اللى عالحبل و شعرى هقلبة ازرق زى ابراهيم سعيد

2_ماركس بيقول و العهدة ع الراوى
ان الدين هو افيون الشعوب و احنا سيد من ينصب باسم الدين

3_فكرة الصيام دى مش وحشة

4_انا مش بحب اتكلم عن نفسى اعمالى هى اللى بتتكلم عنى

5_الكروت مفيش اكتر منها

6_احنا من كتر فلوسنا بنصرفها ع الموبيلات

7_لالالالالا من ناحية الخيال
الواحد يضرب سيجارة محترمة
ههههههو هو هايقول احلى قولاة


ف الاخر

عندى سؤال......!
انتى اشتغلتى نصابة قبل كدة......

تحياتى

Mirage said...

انا اكتر حاجة عجبتنى عندك حتة قرايتك لوحدها مش كفاية

بس المفروض تكميليها بقى تبرع ولو بحرف

انا بهزر معاكى طبعا

وصباح الفل

شاب نفسة يحقق حلمة said...

هو انتي سيبتي التعليم وبقيتي نصابه ولا ايه
ههه
انا بهزر
بس بجد الجمله اللي قالها كافراوي حلوه قوي
ما فائده القوانين اذا لم نكسرها
تحياتي ليكي

Ehab said...

طيب انا كنت ناوي انزل بوست عن النصابين واحكي كام موقف من بتوع النصب دول لكن انتي سبقتيني هارزع الكام قصه هنا واريح نفسي
واحد قابلنا على باب السيرك القومي من حوالي 10 سنين كانوا مجموعه مع بعض حوالي 3 شباب لابسين شيك جدا وبيقولوا انهم تبع شركة معرفش ايه وبيوزعوا جوايز وهيعملوا سحب وعرضوا علينا منشورات لشركتهم وحاجه حلوه خالص لأ وكمان هيدونا شنطه جلد كده حلوه مجانا قبل اي حاجه وطبعا هندفع رسوم بسيطه مش مشكله عشرين جنيه المهم اننا فرحت قوي وكنت مستني بابا يطلع العشرين جنيه وناخد الشنطه والذي منه فجأه لقيت بابا كشر في وشهم قوي وطلع العفاريت على عدستين النظاره بتاعته وقالهم روح ياابني انت وهو الله يسهلك وهم طبعا حطوا الجزمه في بقهم وطيران سابوا المكان واختفوا المهم انا اتضايقت قوي من بابا اللي استخسر عشرين جنيه في الجوايز الحلوه دي
لما كبرت انا كمان شوفت بعيني الناس اللي زيهم وهم بيقفوا قدام السينما وفي الميادين بيعرض عليك انك تخربش الكوبون عشان تكسب من شركتهم طبعا انت بكل فرحه تخربش تلاقي نفسك كسبت تلاجه 14 بوصه وبتجيب الفضائيه متسألينيش ازاي بس لازم طبعا تدفع تمن الكارت اللي انت خربشته وتدفع تمن الحلاوه بتاعتهم عشان انت كسبت وبكره تيجي الشركه تدور عليهم عشان تستلم الجايزه يا فالح
عموما انا اللي طولت عليكي عندي حكايات تانيه ممكن ابقى اعمل بوست بيها
بس بجد يا نرمين
بوست تحفه يا عسل بس سؤال يعني لو فعلا ناويه تشتغلي نصابه قوليلي ونبقى شركاء ونعمل زي فيلم سنه اولى نصب
بس طبعا انا اللي هاحب نور
ههههههههه
سلاااااااااااااااااااام

ولــــــــــو said...

انا بصراحه بعد ما قريت مش مقتنع انك مجرد واحده غلبانه
ده الحراميه والنصابين واخدينك مقاوله
هو مافيش حد ينضحك عليه غيرك
بس كويس اهو كل المواقف والكلام اللي حكيتيه المفروض يدي (يعطي) الشخص الطبيعي مناعه بس الظاهر انك ادمنتي ان الناس تنصب عليكي
ربنا معاكي
بالنسبه للقصه
انا اسف اني الوقت اللي فات مش كنت متابع بس شكلها جامد وان شاء الله اقراها واعلق عليها
تحياتي

انحلت سيور العربه وسقط المهر من الاعياء said...

الاهلى حديد



الف مبروك
يا نرمين



تحيا تى

mohamed said...

فعلاً النصب ممكن يتعمل كدا

بس دول محصلوش سنةاولي نصب

وفي تسول في صورة نصب برضه

زي اللي يكون واقف جمب عربية جديدة يعني علي الاقل مديل بقاله خمس سنين عده بالكتير يوقلك البنيزن خلص وهو كان نازل من غير المحفظة
وعايز حق بتع 3 لتر بنزين بس


او بلاش دا

يجليك واحد وعلي وشه علامات التعب والشقاء ويقولك انه تاه وفلوسه راحت وعايز فلوس يروح بلادهم

مسكت واحد من دول وركبته معيا لحد اما خدته الموقف وكنت هركبه وهو عايز يزوغ ويفلفص مني وانا مصمم اركبة المكرباص لبلدهم المزعومة
وطبعاً رجع في كلامه وقال انه هيستني في الموق سواق بلاديتهم هيوصله


او يجليك واحد شكله شيك اوي وامشي بسرعه يقولك انه خارج من المستشفي اللي هناك وبنته في اوضة العمليات والدكتور عايز المضاد الحيوي حالاً اللي المريض بياخده وهو في العمليات
وطبعاً ماسك الروشته في ايده

دا احسن حل تسحبة علي الصيدلة وتسال الصيدلي عن نوع العلاج ولو معاك فلوس وهتجبهوله فعلاً تروح معاه المستشفي لحد انا تديه للمرضة بتاعه العمليات فعلاً
وبالمره تطمن علي بنته

دا لو فاضي

لو طلع كداب تاخد العلبة مقفلوه وترجعها تاني


دي طرق النصب العبيطة اللي موجوده يومياً في الشارع وكله بيضحك عليه فيها

الدرويش المرووش said...

ده إنتى محضره دكتوراه بقى

بس برافو عليكى دى معلومات مفيده جدا و ممكن تنفع أى حد يقرر يغير الكارير بتاعه و يركز فى النصب

على فكره أنا مش عايز أعطلك شكلك مستعجل
بس أنا جاى من المنصوره و المحفظه وقعت منى و فى ناص مستنينى فى مقصورة إستاد القاهره علشان نتفرج على الأهلى و هو بيسك أسيك و جايبنلى عقد عمل فى كوستاريكا
إيه رأيك أقبل ولا لأ
أقبل طبعا صح

المشكله دلوقت فى تمن تذكرة المقصوره و علم الأهلى و الطاقيه و الزماره
ده غير مصاريف الرجوع لطنطا

أيوه ما هو أنا مش هأرجع المنصوره على طول
لازم أفوت على إبن عمى وحيد فى طنطا الأول
ده عيان جدا
من ساعة ما القطر داس مامته و هى بتدور على حق الدوا لعمى الله يرحمه
ووحيد نفسيته تعبانه جدا

يلا ربنا يتمم بخير
إيه النظام؟ مافيش تعاطف؟ مافيش نخوه؟ مافيش ورقه بميه

mraghy said...

انتي بتستعرضي علينا معلوماتك عن النصب و النصابين

ولما انتي جدعه قوي كده اتنصب عليكي ليه بقا
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
عموما ربنا يبعد عنك النصابين

و علي رأي الافلام القديمه
احترس من النصابين من النصابين احترس
:D
تقبلي مروري

NeRmeeN said...

my hopes

يا رب يا مونى يا رب

تحياتى

_______________________________

سندباد

يا اهلا اهلا بيك
بجد انت شايف ان مايتخفش عليا:( ده انا عارف على مهنة المحاماة:((

تحياتى
__________________________________

مهند

انا بردو وش ذلك ..نصابة ايه بس:(

وبعدين احنا المفروض ناخد بالنا من بوستتنا شوية..انا اتكلم عن النصب وانت عن الاستفزاز ..كده هيقولوا الاهلوية كلهم كده:ي
تحياتى

______________________________

كفراوى

اولا يا اهلا بيك يا فندم

ثاينا جامدة الجملة بتاعة ما فائدة القوانين اذا لم نكسرها..بس مايصحش تقول كده فى وش منر كبير زيى(H) :ي
اما بالنسبة للسؤال..الخطة تحت الدراسة :ي


تحياتى
_________________________________

ميراج

اى خدعة

تحياتى

_______________________________

شاب نفسه يحقق حلامه

يا ميت اهلا بيك...لا والله لسه ماشتغلتش
..الناس بس هى اللى اشتغلتنى:ي

تحياتى

__________________________________

الشنكوتى الكبير

هههههه يا اهلا بالشنكوتى الكبير
الموضوع اللى حصلك ده بيحصل كتير اوى اوى..وخصوصا بتوع التايم شير
عموما بالنسبة لفكرة المشروع اكيد هتكون من اول المرشحين لمشاركتى :ي
وبالنسبة لنور خلاص حلال عليك :ي

تحياتى

_______________________________


ولو

اهلا اهلا اهلا
ازيك عامل ايه؟ ولا يهمك دى قصة غتيتة اصلا :] مش جامد ولا حاجة
وبالنسبة لموضوع النصب ...انا كننننننننننت غلبانة ددلوقتى لا
هع هع هع (وش شرير)

تحياتى

______________________________

الجحيم

الله يبارك فيك يا كوتش :ي
بيب بيب اهلىىىىىىىىى

تحياتى

________________________________

محمد

اهلا بيك يا محمد..يا ريت ماتكنش اخر زيارة..فعلا الحل الوحيد ان الواحد يفضل معاهم للاخر ..لان الواحد ضميره يوجعه لما بيرفض مساعدة حد

تحياتى

_________________________________

الدرويش المدروش

هههههههههه ده انت شكلك مقروص بقى..مش انا لوحدى يا جدعااااااااان


لو حد قالك مفيش نخوة مفيش مروة ..قوله اه مفيش :D

تحياتى
_________________________________

mraghy

هههههههههههههههههههههههه بقى كده بتتريق:( انا الغلطانة انى حبيبت انقل خبرتى فى الكارير ده:(

ميرسى على مرورك ويا ريت ماتكنش اخر مرة :ي

تحياتى

S H A H said...

ايه البوست الجامد موووت ده

بجد تحفة

انا هطبعه عشان كان في كم معلومة نقصاني في حكاية النصب دي


سلام مؤقت

mohand said...

السلام عليكم

هو انتي رديتي امتي يا بنتي
تصدقي كل يسوم ادخل واقول يا رب ترد
اخيرا رديتي من غير ما اعرف ولا اخد باللي


ايه رايك في البوست الجديد طحن

وانتي عامله ايه يا اهلاوية

عايزين يا نرمين نبعت لكل المدونين في مدونة الاهلي
ونعمل يوم لكل واحد يكتب
انتي فيكي الخير والله شايله المدونة علي راسك

وصلك كلامي صحيح اللي بعتهولك وانتي بتكتبي البوست

كنت متابع لحظه بلحظه
هههههههههههههههههه
تحياتي

sherif gharib said...

المتهم متهم حتى تثبت برائته
يا حضرات المستشارين ان المتهم الماثل امامكم كان لازم ياخد باله علشان كده مش صح
ههههههههه
انا عايز اقولك ان كده ممكن يكون كل الناس اما محتالين او نصابين
صحيح ان الواحد لازم ياخد حظره بس اللى مش صحيح اننا نتعامل اننا مخونين اللى حوالينا كلهم لانه ببساطه ده هينطبع على سلوكنا
تحياتى يا متر

koukawy said...

ده انتي عملتي فيهم دراسه هههههههههههههه

احساس لسه حى said...

عزيزتى
انا بس احب اوضحلك حاجه
فى اللى بينصب على فرد واحد وياخد منه حاجه بسيطه فى اللى بينصب على شعب ويمص دمهم فى اللى بيسرق محفظه ولا موبيل وفى اللى بيسرق ملايين
فى اللى يخون امانه فى 10 جنيه رشوه من تحت التربزة
وفى اللى يخون الامانه فى مليون جنيه عينى عينك
انا عارف ان حكمهم واحد حتى فى الشرح اى حد واحد
بس ساعة الحساب اكيد مش واحد
اللى يتسبب فى اذى فرد غير اللى يتسبب فى موت الف
تحياتى للعباره وصحبها واللى سهله لصحابها ان يشغلها واللى سهله لصحبها ان ينفد منها
سلام

Anonymous said...

إية دة

هوا انتي ف كلية محاماة؟
أنا و الله كان نفسي أطلع محامي بس الظروف بقى
دول حتى ف البيت عندنا كانوا بيقولولي من أولى اعدادي إني هطلع محامي

أصل لا مؤاخذة كانوا كل ما ييجوا يكلموني ف حاجة أنا عملتها غلط بقدر أبرر نفسي بطريقة مش طبيعية لا و ف الآخر بطلعهم كلهم غلطانين كمان

بس فعلا أنا زيك فاشل قدام النصابين و عندي حكاية صغيرة هبقى أحكيها ف بوست منفصل عندي عشان طويلة شوية و حصلتلي الصيف قبل اللي فات لما كنت ف مصر

كنت عايز أقولك حاجة كمان إن خفة الدم اللي ف البوست حلوة قوي و شدي حيلك بقى عشان لو وقعت ف قضية نصب ولا حاجة أوكل حضرتك

mohamed said...

الموضوع دا بيكلم علي النصب

http://www.20at.com/newArticle.php?sid=11417

اديني رجعت تاني ومكنش اخر زيارة ليا :)

inspector said...

السلام عليكم بصراحة بوستك جميل بس مالوش لازمة للمصريين يعنى ممكن تصدريه لان المصريين بلا فخر هم اول حضارة عرفها الانسان بتدهن الهوا دوكو واول من قام بتعليم البحر الضحك وهم يملون القلل انا لا اقصد انن نصابون ولكن عندنا القدرة بس احنا اللى ساكتين عشان كده كوخة

mohand said...

السلام عليكم

وانا والله يا نرمين ماليش نفس للكتابه

والافضل اننا منكتبش

مؤقتا لحد ما نقدر نتلم علي اعصابنا من اللي حصل ده

تحياتي

Hesa Hanem said...

hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

elly etlasa3 men el shorba yonfo5 fy el zabady
w la yolda3' el mo2men men go7ren maratayn
el mohem nestafeed men a5ta2na w habalna
ana nefsy a2abel nasab 3shan ana mab2o2a menhom w hafartekooo belly fy regly :D:D:D

Anonymous said...

مرور للتحية وللمشاركة في الرقم القياسي الذي تستحقه وبجدارة دمت موفقاً.. وتحققت أحلامك كلها..

care olders said...

نوفر الان افضل الخدمات على الاطلاق من اجل رعاية المسنين بالمنزل مصر مع توفير اهم طرق العناية والاهتمام بكبار السن والاهتمام بهم على اتم وجه ممكن على ايدى افضل جليسة مسنين بالقاهرة بالاضافة الى ذلك فانه فى دار رعاية المسنين بالقاهرة نوفر الرعاية والاهتمام المتكامل من اجل راحة جميع المسنين وتعويضهم عن كل ما ازعجهم بعد الدور العظيم الذى قاموا به مع اولادهم فهم يستحقون الان افضل طرق الرعاية والحرص على مشاعرهم وكذلك يتم عمل متابعات للحفاظ على سلامة ذاكرتهم وصحتهم