Tuesday, August 21, 2007

دورة الحب


من خلال متابعتى للمدونات...لاقيت معظمها -ان ماكنش كلها- بتتكلم

عن الحب او بتكتب خواطر او اشعار رومانسية

حسيت ان انا فيا حاجة غلط

وجيت ابص كده لمواضعيى فى المدونة ...لاقيتها بعيدة كل البعد عن الرومانسية

يعنى مواضيعى معظمها قضايا عامة.. او بوستات بنشرها فى مدونة الاهلى اللى واكل دماغى ..ولما حبيت اغير ..نشرت قصة مغامرات كنت مآلفاها و عملت بوست بيتكلم عن النصب و حاجات عجيبة


مش عارفة ايه التشرد اللى انا فيه ده!


بس والله انا مش كده اوى، يعنى اكيد كل واحد جواه شوية رومانسية ..بس انا مش بعرف ابينها و بتكسف اصلا اخلى حد يقرى اى خواطر شعرية ليا او اى قصة رومانسية مألفاها يمكن المرة الوحيدة اللى جبت فيها اسم المدعو (الحب) فى المدونة دى ..كنت بتكلم فيها عن حب الشات بعنوان
حب الشات صباح الاشتغالات وكنت طبع مبهدلة الدنيا وناقص اقول الفاظ يعاقب عليها القانون للى عايشين فى الوهم بتاع حب الشات ده


المهم ما علينا

اوعى وشك نرمين النهاردة هتتكلم عن الحب

ملحوظة بس صغيرة كده قبل ما نبدأ

انا الحب اللى هتكلم عليه هو الحب بين الراجل و الست


عشان حب ربنا سبحانه وتعالى و دينه ورسوله الكريم عليه أفضل الصلاة و السلام
و الاهل و الابناء ده حب فطرى ..يبقى انسان مش طبيعى اللى مايحبش فى الحالة دى


انا بقى نيتى وحشة واقصد الحب اللى بين الراجل و الست:ي


طبعا اى بنى ادم طبيعى فى الدنيا بل اى كائن حى طبيعى بيكون محتاج احساس انه محبوب وان فى حد مايقدرش يعيش من غيره، والواحد بيعيش اجمل لحظات جميلة لما بيكون بيحب ..حتى لو كان الحب من طرف واحد ..على الرغم من عذابه و قسوته...الا ان كون ان القلب يحب حد بجد.. دى متعة لوحدها .


لكن بقى انا شايفة ..مع احترامى الشديد للحب وللى بيحبوا ان الحب ده عامل زى البونبوناية
(جمع بونبونى)
اللى طعمها حلو...مهما كانت كبيرة و طعمها حلو
لازم تخلص
عمرنا ما سمعنا عن بونبوناية ماخلصتش

وانا كمان ماسمعتش عن قصة حب استمرت طول عمر الطرفين

(الا طبعا فى الافلام و الحواديت)

وطبعا انا ماقصدش الحب التيك اواى ..اللى هو يكونوا بيحبوا بعض سنة يحسسونا خلاص انهم النهر الخالد...انا شايفة ان ماحدش يقدر يقول انه حب بجد ..الا لما تمر سنين...يكونوا مروا فيها بمراحل و تجارب و اختبارات كتيرة للحب ده..وكل مرة بيثبتوا فيها انهم اقوى من اى حاجة او من اى ظروف..لكن من مع الاسف ده مش موجود تقريبا ..عشان كده انا شايفة ان الحب اللى بنشوفه دلوقتى ده او فى معظم الحالات .الحب بيكون وقتى بيمر بكذا مرحلة و بعدين بح خلاص

يعنى انا شايفة ان الحب زيه زى اى
كل حاجة فى الدنيا دى بتمر بمراحل و بدورة معينة بعد ما بتمر بيها بتخلص وتنتهى

حتى فى الطبيعة


فى دورة الفوسفات ودورة العناصر
و دورة المياة
كعنصر طبيعى مش
الWC
يا خفيف
الحاجات دى بتبدا و تنتهى

الحب كمان بالظبط كده


يعنى حتى اللى اعرفه ان فى تعريفات كتيرة للحب و بتكون متدرجة..بصراحة انا مش عارفة ترتيبهم


لكن اللى اعرفه ان فيه الهيام والعشق و الصبابة و الغرام

والغرام دى أقصى درجات الحب

وحتى لما ربنا سبحانه وتعالى لما ضرب مثل فى القرآن الكريم عن الكافرين اللى هيدخلوا النار

ربنا يرحمنا جميعا
قال تعبيرا عن مدى الالتصاق و التبعية اللى هيكون من الكافرين للنار


"ان عذابها كان غراما" صدق الله العظيم


لكن بقى ماحدش كمل بعد الغرام ايه


انا اقولكوا بعد الغرام ايه


تعود

فتور

بخخخخخخخخخ خلاويص

انا عارفة ان كلامى يمكن يكون صادم للى بيحب

ويمكن يقول فى سره ايه البت الرخمة دى ومايجيش هنا تانى

بس دى الحقيقة اللى مش ممكن حد ينكرها

كنت فى مدونة سندباد وكان كاتب بوست استوحيت منه فكرة البوست ده

كان كاتب ان لو قصة الرومانسية المشهورة كانت كملت زى قيس و ليلة كانت هتبوووظ و هتتصدم بالواقع

وانا فعلا مؤمنة جدا بالكلام ده...مفيش اتنين هيفضلوا يقولوا لبعض بحبك ويحبوا بعض بنفس الدرجة طول العمر ...ودايما اسمع ان قصة الحب بتننهى بعد الجواز بسنتين تلاتة و الموضوع بيقلب فتور جدا ..ولو كنا متفائلين ..بتبتقى كده كلمتين حلوين فى عيد الحب وأعياد ميلادهم و عيد 6اكتوبر حلاوة الروح...لكن بقية السنة شكرا جزيلااااا


بلاش بقى الكلام المحفوظ بتاع ان هما اللى فى ايديهم يحافظوا على الحب ده ..والحب زرعة و نخلة لازم نرعاها...لان انا ماشوفتش حب بجد كمل للاخر قدامى
وطبعا ده مش عيب فى الجواز نفسه ..اد ماهو ناتج عن طول معاشرتهم لبعض
سواء جواز او لا

يمكن اكون متشائمة و اكون
غلطانة (يارب اطلع غلطانة) الواحد بيحس بامان لما يعرف ان فى حب بيعيش طول العمر ....يعنى من الأخر انا شايفة ان الشعور بالحب ده فترة مرحلية و خلاص
يا ريت يا جماعة اللى يعرف قصة اتنين حبوا بعض و اتجوزوا و عاشوا مع بعض فترة لا تقل عن 10 سنين ولسه بيحبوا بعض بنفس الدرجة يقولى فى الكومنتس ..وليكو عليا اعلنها و بكل صراحة واقول

انا اتكبسسسسسست ...فى حاجة اسمها حب بيعيش العمر كله


أحب أختم بكلمة أخيرة وبوجهها لنفسى قبل ما ما اوجهها لأى حد كنت قرتها قبل كده
هحاول افتكر نصها
الى كل باحث عن الحب
اعلم ان الحب و العشق يتحول مع مرور الوقت الى اخلاص و مودة و وفاء
فأبحث عن من فيه تلك الصفات

17 comments:

Shreif fahmy said...

منتظر تعقيبك الكريم على البوست ده
http://sfahmy78.blogspot.com/

ولــــــــــو said...

لاااااااااااا
انا كنت كاتب كومنت كبير جدا وقبل ما ابعته النور قطع
ادي سيره الحب واللي بيجيلنا منه
ياشيخه بلا وجع قلب
انا خلاص مش عايز حد يتكلم عن الحب

شاب نفسة يحقق حلمة said...

الحب بجد البوست تحفه الحب ده اجمل شي في الدنيا بس ده لو كان حب صادق وبجد
وفي كلمه كده انا كاتبها في اخر الصفحة بتاعه البلوج
الحب احساس جميل....لابد ان نعيش فيه .....فالحياه بدون الحب ....للاسف...لا تكتمل
تيحياتي ليكي

S H A H said...

وبعدين بقى في القلبان اللي انتي عاملاهولي ده

نصب و لا حب و لا ايه بالضبط

و طالما ملكيش في الحب يا نرمين داخلة تخربي الاتموسفير ليه, سيبي اللي يحلم يحلم و الموهوم موهوم

مع كامل احترامي لرأيك

انا بعترض و م بشجب و مش معاكي

كل يوم الحب اجمل لنهاية العمر يا نرمين

Doba said...

الكلمتين اللى انتى كتبتيهم فى الآخر لخصوا كل الموضوع - حقيقى الحب بيتحول بعد العشرة لدفء ومودة وصداقة - فابحثى عن من هو لديه هذه الصفات ليحافظ عليكى ملكة متوجة دائما

صدقينى والله الحب بين الطرفين ما هو الا اختيار - البنت تختار شخصية مش مظبوطة وتظبط المراية بتاعت الحب علشان متشوفشى الاخطاء واول متتجوز طبعا طبعا بمسئوليات الجواز بتلاقى كل اللى المراية كانت بتحوشهولها بيطلع - لكن لو اختارت مظبوط هتلاقى دائما وابدا صديق محب ودود تأنس به دائما وابدا

تحياتى
هبة

mohamed said...

هو اكيد اي واحد جواه مشاعر بس مش لازم يمشي يدلدق فيها
او عشان عنده بلوج يبقي كتب خواطرة ..رغم اني مصر ان البوج بتاعي يفضل شخصي بحتبعيد عن اي حاجة الا اني ممكن اكتب في قضايا معينة ماعلقه برؤيتي انا

خينا في المهم واللي انا مختلف معاكي فيه
ولكن قبلها اوضح شئ وهو ان الحب مش كلمة حبيبي وحببتي مع حبة سهوكة وعنين مسبله وترجمته بتكون عن طريق الافعال مش مجرد كلام والحورات الفاشله دي

انتي قولتي في اخر سطر كلام تمام اوي وهو ان اللي بيفضل الموده والرحمة والصداقة تمام اوي

كان ليا صديق بعد 3 سنين من الجواز بداء يحصل مشاكل بينه وبين مراته
ليه ياعم الحاج معرفش وهي متعرفش
وبيقلوا ان الحياة بتاخدهم من بعض وبق في برود بينهم
طبعاً الكلام دا غير صحيح واثبتلهم دا اهم فعلياً بيحبوا بعض اكتر من الأول حتى اكتر من ايام الجنان بتاعه الخطوبة
بس مظاهر الحب وطرق التعبير عنه اختلفت لانه اصبح اهدى واكتر رصانة
بمعني حرصة عليها وخوفه عليه او خوفه عليها وافتدقها ليه لما بيغيب دا حب
وانه يجتهد اكتر في شغله عشان يوفرلها الامان في حياتها هي وبنته دا حب
حرصة علي انه يقضي معاها اكبر وقت ممكن وانهم يخرجوا كل اسبوع دا حب
وحاجات كتير منهم

وهتلاقي ان كل واحد من جواه عايز يعمل اللي يريح التاني ويحافظ عليه بس المشكلة في طرق التعبير نفسها او ترجمتها عند الطرف التاني

مهو مفيش حد هيتعب ويشقى عشان حد مبيحبوش
او يكون حريص علي انه يقضي وقت مع حد مبيحبوش
او يتنزال عن حاجات لمجرد انه يرضي حد وهو مش بيحبة

ان راي ان الحب بيفضل موجود وبيزيد مع الوقت بس اللي بيختلف طريقة التعبير عنه

mohand said...

السلام عليكم

طيب

:D:D::D

Hesa Hanem said...

HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

da mal3aby b2a
ana lesa masadeftesh el 7ob el da2em da sha5seyan bas a3raf nas el 7ob benhom man2ata3sh le modet 23 sana w bashof 7obohom byekbar yom 3an yom
w zay ma betetarya2y 3la klmet en da be 2edehom bas fe3lan da be 2edhom
2ademo tanazolat le b3d w el denia mesheeyt ana mestaneya el e3lan enk
etkabastyyyyyyyyyyyyyyyy
ta7eyaty leeky ya nermo bas da awel mawdo3 ab2a 3yza begd akmlo le 7ad a5ro be lahfa
shaklo tale3 men gowaky ;)

مدونة أيام و بنعيشها said...

يعني لما حسيتي انك المفروض تتكلمي شوية عن الرومانسية...قلتي يا جماعة الحب ده هياخد وقته و يخلص و مفيش حاجة اسمها حب على طول
صراحة...و نعم الرومانسية

catroz said...

ايه يا جامد الكلام ده
رومانسيه مره واحده
تصدقى
انا اساسا متعقده و عقدتينى اكتر
يلا بالشفا
كل بوست وانتى طيبه
:D

mraghy said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تقريا و الله اعلم انا اتكلمت في الموضوع ده قبل كده بس فين مش فاكر
عموما
نقول من تاني
الحب مش وهم كبير و لا عمره بيخلص زي البونبونايه بس في حاله واحده
لو كان حب حقيقي مغلف بالاحترام
مع الاسف حب اليومين دول مالوش اي علاقه بالاحترام
يعني كل واحد بيحب التاني عايز يتحكم في اللي بيحبه
عايزه يبقا بتاعه و خلاص دون النظر لاننا عايشين في دنيا واسعه فيها ناس كتير
صدقيني الحب موجود
بس الناس هي اللي ضيعت معناه
بقت كلمه اكتر منها احساس
وانا قلت قبل كده انا متجوز بقالي 11 سنه و الحمد لله لسه بحب مراتي كأننا في ايام الخطوبه
الاحترام + الحب = حياه قمة في السعاده
تقبلي مروري

Unknown said...

زرعة ونخلة ماشي
عايزة اقولك حاجة كل مرة بقولهالك اولا انت لسة محبتيش علشان تقدري تتقرري ان كان في حب ولالا يوم ما تحبي بجد وتتحبي بجد هتعرفي من نفسك ويارب يارب يارب يانوني تحبي وتتحبي بجد علشان افرح فيكي يارب
طبعا كنت نفسي اكون اول واحد اعلق بس كنت لسة جاية من السفر امبارح ولسة دخلة دلوقتي
وبعدين مش علشان شوفتي كام تجربة من الي حوليكي خلاص تبقي كل الناس وحشة
الحب في الاساس بيقي من الاول يا سؤ اختبار يا حسن اختيار ومش علشان اختارنا مرة اختيار غلط لاسباب اهما سننا وعدم التجارب الكتير هيبقي مش كل اللي جاي وحش
يمكن يبقي وحش ويمكن يبقي حلو وعلي فكرة لو قدمتي النية السؤ هتلاقي السؤ لو قدمتي النية الحلوة هتلاقي الحياة احلي
انا عن نفسي مش بحب اتعقد واعتبر الناس كلها وحشة مع الرغم ان في ناس كتير وحشة وانا قابلت ناس كتير وحشة بس مش قادرة اعتبرهم مقياس لسبب واحد اني مش وحشة وطالما انا كويسة يبقي ممكن الاقي زيي ان شاء الله واحد دة غير كدا وكدا مؤمنة زي ما ربنا قال
الطيبون للطيبات واحنا مش هنأمن ببعض ونكفر ببعض لو احنا كويسين هنلاقي الكويس ولو لاقينا الوحش يبقي احنا وحشين ومش واخدين بالنا ونستاهل دة والطيور علي اشكالها تقع لامؤاخدة
اعرف ناس بقالها40 سنة متجوزين وبيموتو في بعض اكبسسسسسسسسسسسسسي
ستك وتاج راسك مني

احساس لسه حى said...

عزيزتى
انتى مفرقيش بين حب الرجل وحب المرأه
لانها تفرق كتير الرجل ممكن يحب مثلا ويخون اللى بيحبها مع واحده مش بيحبها
اما المراه لو بتحب نادرا تخون اللى بتحبه مع انسان مش بتحبه
يعنى المراه بتحب روح وعقل وقلب الرجل
لاكن الرجل بطبعه شهوانى فحبه بيبتدى من جسد المراه وبيكبر بعد كده
ومتقدريش تعممى امتا ممكن الفتور يبتدى فى الحب واى وقت
وهل كل حب زى التانى
بالتاكيد بيختلف
بس على العموم الحب بتاع اليومين دول حب تيوانى مش حقيقى حب اشتغلات
كفايه كده بقه بلاش اوجع دماغك
سلام

احساس لسه حى said...

عزيزتى
انتى مفرقيش بين حب الرجل وحب المرأه
لانها تفرق كتير الرجل ممكن يحب مثلا ويخون اللى بيحبها مع واحده مش بيحبها
اما المراه لو بتحب نادرا تخون اللى بتحبه مع انسان مش بتحبه
يعنى المراه بتحب روح وعقل وقلب الرجل
لاكن الرجل بطبعه شهوانى فحبه بيبتدى من جسد المراه وبيكبر بعد كده
ومتقدريش تعممى امتا ممكن الفتور يبتدى فى الحب واى وقت
وهل كل حب زى التانى
بالتاكيد بيختلف
بس على العموم الحب بتاع اليومين دول حب تيوانى مش حقيقى حب اشتغلات
كفايه كده بقه بلاش اوجع دماغك
سلام

sherif gharib said...

بصى يا نبمين اولا المواضيع اللى انتى بتكتبيها مش بعيده عن المضمون العام يعنى بالعكس فيه حاجات فيها بجد دمها خفيف جدا و انا عن نفسى استفدت منها
نرجع بقى لموضوع النهارده
الحكايه كلها اننا لما نعشق نعشق صح
و نفهم يعنى ايه صح
صح ديه معناها حاجات كتير قوى من الاختيار للاخلاص للوضوح للتقدير
حاجات كتير قوى و فى النهايه العشره هى اللى بتحكم و انا على فكره مع ان الحب يعنى موده و رحمه زى ماا ربنا قال
يعنى بيتهيالى ان ده هو منتهى الحب و الغرام و العشق لانه ببساطه هو ده الصح
لكن حب الافلام ده عباره عن حدوته حلوه و مهما كانت حلوه اكيد هيكون ليها نهايه الفيلم مش هيفضل يتعرض و اللا هنمل
تحياتى

Radwa said...


كلامك حلو بس طبعا مش قاعده اساسيه وفى حاجه الناس مهما قالت عن الحب ومهما اتعذبت منه ومهما شافت قصص فاشله وروايات انتهت قبل ما تبتدى برده الناس هتحب

المهم بقى فى موضوع التجارب والخبرات والسنين اللى بتأكد الحب
ايه رأيك فى اتنين بيحبوا بعض بقالهم 8 سنين وكله تضحيه ويمكن كل التضحيه على البنت ؟
عايزه رأيك فيهم
ملحوظه هما لسه بيحبوا بعض وادعيلهم ربنا يكملهم على خير

NeRmeeN said...

السلام عليكم للجمييييييييييع
بعتذر بجد عن تأخيرى(كالعادة) فى الردود
==============================

sherif fahmy
اهلا بيك يا شريف
_________________________

ولو

ايوه مانا برده رأيى كده فى السيرة دى :ي

فعلا وجع قلب :s
بس كنت اتمنى اعرف رأيك...يلا ما علينا.. تتعوض ان شاء الله

تحياتى
_____________________________

شاب نفسه يحقق حلمه

والله انا معاك جدااا ان الحب تحفة بس زى ما انت قلت (لمــــــــــا ) بيكون بجد :ي

تحياتى

_______________________________

S H A H

يا ميت اهلا ...قلبان بس ليه كده :ي
انا كده احب اكون متجددة متالقة كل يوم ;p

ندد و اشجب براحتك انا ديموقراطية
ويا رب يطلع كلامك صح :(

تحياتى
_______________________________

dobaa

ياه دوبا فى مدونتى ...يا اهلا وسهلا بيكى

فعلا الحب ده اختيار زى ما انتى قولتى...والشاطر هو اللى ميخليش مراية الحب تضحك عليه..لان المرايا دى بتخبى ديفوهااااااات كتتتتتيررر

ميرسى لمرورك

_______________________________

محمد

ازيك يا محمد...بالنسبة لصحبك و مراته ...ربنا يحفظهم و يخليهم لبعض

بس ماعتقدش ان الموضوع موضوع طريقة تعبير..يعنى لما حد يضرب مراته و يهنها ومايقولهاش كلمة حلوة ..هيبقى برضه اختلاف فى طرق تعبير! صدقنى الكلمة الكويسة بتفرق كتير...انا مابقولش يفضل يقولها بحبك طول النهار و الليل و يعزفلها على الجيتار...انا كل اللى طلباه ان الاتنين يعاملوا بعض باحترام..مايكونوش واخدين بعض على حب ..وبعد سنة ولا اتنين جواز ...نسمع مشاكلهم وهو يقعد يقول ...كان يوم ...اللى اتجوزتك فيه

تحياتى

____________________________

mohand
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ماشى :ي :ي :ي

تحياتى

___________________________

hesa hanem

ياسوووووووووووووووووووو (اموااا)
ملعبك ايه يا بت انتى :ي قال ملعب قال

مين دول يا بت اللى حبوا بعض 23 سنة:|...ازاى تعرفى ناس زى دول من ورايا :ي :ي
على العموم ربنا يا ستى يخليهم لبعض و يكبسنى فى الموضوع ده كمان و كمان هو انا اكره

اخيييرا يا ياسو رضيتى عن حاجة كتبتها :ي

لا جوايا ولا برايا انا برده وش ذلك
:P :p :$
انتى اللى الموضوع نفسه جه على هواكى ;)
(وش بيغمز)
تحياتى

______________________________

مدونة ايام و بنعشها

ههههههه شفت انا رومانسية ازاى ..اى خودعة ....واهلا بيك فى مدونتى المتواضعة
تحياتى

____________________________

catroz

اهلا بيكى يا باشاااااا
اسفة والله انى نكدت عليكى ..ماتتعقديش من كلامى...بس نصيحة منى ...خذى الحكمة من افواه المعقدين (امثالى) :ي

ميرسى لمرورك

____________________________

mraghy

ماشى يا مراغى انت و هيسا هانم ..اتسببتوا فى كبستى ماااااشى :ي

على العموم ربنا يخليك مراتك وتفضلوا كده يا رب طوووول العمر و ربنا يجمعكم فى الجنة باذن الله كمان :ي

لكن المشكلة ان حالتكوا دى بتحصل مرة كل 50 مرة :S

تحياتى ليك وليها
_______________________________

my hopes

مونىىىىىى ...حمد الله على سلامتك يا مونى

انتى اللى بتنتقدينى وانتى عارفة البير و غطاه :( ماشى :ي

وبعدين مين دول يا بت اللى بيحبوا 40 سنة فى بعض دول..ما قولتليش قبل كده على الحوار ده :|
على العموم يا ستى ربنا يخليهم لبعض

والف الف شكر على الكابسة ( ام رز ولحمة) :ح

تحياتى

__________________________________

احساس لسه حى

يا اهلا بالشاعر الكبير

يا سيدى اتكلم براحتك ومفيش وجع دماغ ولا حاجة...وفعلا عندك حق ...حب الايام دى ..تاك اووووووووواى

تحياتى

____________________________

شريف غريب

شريف غريب

يا اهلا اهلا...ميرسى بجد على رأيك فى بوستاتى ...اى خودعة يا فندم

رأيك هو رأيى بالظبط

لولوللولولولوى كسبت صوت معايا كل واحد يدخل يكبسنى :s

تحياتى

______________________________

sendela

اهلا بيكى يا ساندى ..يا ريت ماتكونش اخر زيارة

بصى الناس مهما شافت من الحب ..برده هتحب..لاننا محتاجين ده عشان نعرف نعيش

اما بالنسبة للى بيحبوا بعض 8 سنين

سلميلى عليهم اوى وقوللهم يخلوا بالهم من بعض و يحافظوا على نعمة ان ربنا جمعهم ببعض (وش بيغمز)

تحياتى